مدیرکل دفتر خدمات وزارت صنعت: صنعت تبلیغات و برندینگ به کمک فرش ایرانی بیاید

نخستین نشست گفتوگو محور فرش دستباف ایران با هدف آسیب شناسی فرش دستباف معاصر با حضور متخصصان و هنرمندان حوزه فرش، نمایندگان وزارت میراثفرهنگی و وزارت صمت در موزه فرش ایران برگزار شد.
به گزارش توسعه برند به نقل از مهر، دیرکل دفتر خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در نخستین روز از رویداد گفتوگوی فرش با عنوان سرنخ اعلام کرد: مگر ما تحریم نیستیم اما چرا یکسری افراد گوشی گران که هیچ قابلیت برقراری ارتباط ندارد دست میگیرند؟ چون این گوشی برند است اما چرا فرش ایرانی که تحریم است جایی استفاده نمیشود؟
وی با خطاب قراردادن هنرمندان و کارشناسان فرش گفت: اجازه بدهید فرش صنعت شود یا حداقل صنعت تبلیغات و برندینگ به کمک فرش ایرانی بیاید.
مدیرکل دفتر خدمات وزارت صمت گفت: فرش ایرانی نیاز دارد که در طراحی و فناوری ارتقا پیدا کند.
وی گفت: گاهی نباید دنبال سرنخ بود بلکه باید دنبال ته نخ باشیم. الان دیگر این نشستها به تنهایی جواب نمیدهد و ما نیاز داریم با جامعه جهانی ارتباط برقرار کنیم و هنر را به سمت تبلیغات برندینگ و هنر ترکیبی ببریم.
تورج ژوله کارشناس و پژوهشگر فرش نیز در این رویداد گفت: حدود ۵۰ سال پیش افراد کم فهمی فکر کردند فرش یک کالا است و شروع کردند مثل یک کشف جدید حمله به بازار تبریز و همدان کرمان کردند و شروع به خرید فرش کردند. با ادامه این روند یادمان رفت اصلاً فرش چه بود؟
ژوله اعلام کرد: با مسائلی در ارتباط با فرش و قانونگذاری ها و مداخلاتی مواجه هستیم که این کلاف قشنگی که از هزاران سال پیش در ایران بافته شده بود آنقدر پیچاندن و کار به جایی رسید که در دهه ۷۰ هر وقت دولت جیبش خالی شد پایش را روی خرخره فرش گذاشت تا ارز حاصل از صادرات بازگردد و آنجا که به مخمصه میافتاد فرش گل سرسبد صادرات میشد. همه افرادی که از سالها قبل با قانونگذاری نادرست با فرش ایران چنین کردند باید پاسخگو باشند.
ژوله با اشاره به بی سابقه بودن نقد و بررسی فرش دستباف ایران اعلام کرد: تا زمانی که نقد مثبت و منفی به فرش دستباف ایران وجود نداشته باشد اتفاقی در این حوزه نخواهد افتاد و هنرمندی که بپذیرد آثارش نقد شود باید به یک بلوغ هنری رسیده باشد.