وب گردی

فرمایش رهبر انقلاب در خصوص نیمه شعبان

شاید هیچ روزی به اندازه سالروز ولادت امام زمان (عج) برای شیعیان گرامی و مهم نباشد و علمای اخلاق شب نیمه شعبان را شبی برابر با شب قدر می دانند. توصیه می کنیم که احیای این شب را از دست ندهید. نیمه شعبان را در متون فارسی شب برات نیز می نامند و دلیل آن روایاتی است که از این شب به عنوان شب آزادی بردگان یاد کرده اند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: نیمه شعبان شبی است که خداوند متعال برای ما اهل بیت (علیهم السلام) قرار داده است، در مقایسه با شب قدری که برای پیامبر (ص) قرار داده است.

محمد غیاث الدین بن جلال الدین رامپوری (متوفی ۱۲۶۱ هجری قمری) از شب نیمه شعبان به عنوان شب شعبان یاد می کند و می نویسد: «شب برات، شب ۱۵ شعبان است. بان که در آن ملائکه زندگی را محاسبه و رزق را بر اساس حکم الهی تقسیم می کنند.» اما حافظ شیرازی شب برات را شب قدر می داند و در غزل معروفش شب قدر و شب برات را هنرمندانه در کنار هم آورده و می نویسد: «چه مبارک است. سحر بود و چه شب پر برکتی؛ آن شب این خبر را به من گفتند».

سید بن طاووس (۵۸۹-۶۶۴ق) صاحب کتاب لهوف در مورد شب نیمه شعبان با اشاره به روایت امام صادق (ع) در کتاب اقبال می نویسد: امام باقر (ع) بود. از فضیلت شب نیمه شعبان پرسید و فرمود: این شب بهترین شب بعد از آن شب قدر است. در این شب خداوند بر بندگانش نعمت می بخشد و گناهانش را می آمرزد، در این شب سعی کنید به درگاه خداوند متعال نزدیک شوید، زیرا شبی است که خداوند متعال به خود سوگند یاد کرده است که هیچ دعایی را نپذیرد تا اینکه او مرتکب گناه می شود مطالبه نکن، رد مکن.

مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی (۱۲۷۴ هجری قمری تبریز – ۱۳۴۳ قمری) نیز در کتاب المراکیبات می نویسد: اولین کاری که سالک باید در این شب انجام دهد این است که از لذت و آسایش دنیا در آن شب بی اعتنایی کند. ، برای استفاده بیشتر و اصلاح اعمالش، آن را شب وداع با دنیا و همه اعمالش قرار دهد و فردای آن روز قیامت است.

وی شب نیمه شعبان را یکی از شب های قدر ذکر کرد و افزود: خداوند این شب را برای امت قرار داده است همان گونه که شب قدر را برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار داده است. می توان گفت دقیقاً از یک شب، مراتب و مراحل مختلف سرنوشت وجود دارد.

مالکی تبریزی تاکید می کند: شب نیمه شعبان یکی از شب هایی است که در آن اعمال و عبادات ارزشمند بسیاری انجام می شود که می توان گفت مساوی یا بزرگتر از هر شب دیگری (چه شب قدر باشد). یا غیر آن) و شب میلاد امام است که او را پر از عدل می کند و زمین را پاک می کند.

وی ضمن برشمردن برخی از اعمال آن شب می افزاید: رسول الله صلی الله علیه وسلم در حدیثی می فرماید: «کسی که در شب نیمه شعبان صد رکعت بجا آورد. هزار تلاوت سوره توحید، روزی که دلها می میرد، قلبش نمی میرد و نمی میرد تا اینکه ببیند صدها فرشته او را از عذاب خدا حفظ می کنند.

ملکی تبریزی هر یک از فضایل الهی را در قالب درهای خشنودی، آمرزش گناهان، توبه، رحمت و فضل الهی برشمرد و افزود: این درها باز است؛ این درها باز است. مخصوصاً در این شب و اکنون از کدام دری می خواهی به خدا وارد شوی؟ شایستگی خود را تا جایی که در آن فضیلت دارید و به اندازه بهره مندی از آن هستید، نشان دهید و بیش از افزایش شکل و شکل عبادت، در کسب این صفات بکوشید.

او خطاب به امام زمان (عج) را امر کرد و ضمن برشمردن خصوصیات این امام (ع) نوشت: انسان باید بیندیشد که در غیبت چه نعمت هایی را از دست داده و به دیگران بنگرد که چگونه قلمرو خود را فتح کرده و حق خود را بر حکومت می کند.غصب می کند و بر دوستانش حکومت می کند.

نویسنده کتاب مقرباط خواندن دعای کمیل را از اعمال شب نیمه شعبان می داند و تاکید می کند: سالک این دعا را با حضور قلب بخواند تا بداند چه می گوید و او نباید چیزهایی بگوید که با حال او سازگار نیست. هنگامی که سالک می گوید: «مولای من! فرض کن من عذاب تو را متحمل شده ام، چگونه می توانم فراق تو را تحمل کنم؟» او باید صادق باشد و بگوید که جدایی از خدا برایش سخت تر از عذاب جهنم است و به دروغ گفتن به خدا که به همه چیز آگاه است راضی نباشد. در چنین شرایطی، چیزهای پنهانی وجود دارد و با این اقدام، حکم خدا را سبک بشماریم.

اعمالی مانند غسل و نماز برای چنین شبی ذکر شده است، اما با فضیلت ترین عمل در شب نیمه شعبان عبادت امام حسین (علیه السلام) است، حداقل حد این عبادت، عبادت اباعبدالله است. آسمان یا روی پشت بام، به سمت راست و چپ خود نگاه می کند. سپس سرت را به سوی آسمان بلند کن و بگو: السلام علیک یا اباعبدالله بن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.

آیت الله خامنه ای برای شب نیمه شعبان دو عیدی شمردند و افزودند: یکی عید میلاد پیامبر ولی الله الاعظم اروحنا فداه و دیگری عید نیمه شعبان است. و فضیلت این شب که شب تدبیر و توسل و درخواست و درخواست است. این شب از معدود شب های سال است که عبادت، دعا، راز و نیاز با خدا، ویژگی شب های قدر را دارد.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: اگر انسان فرصتی پیدا کرد در شرایطی مانند امشب، خداوند به او مهلت می دهد تا راز و نیاز خود را با او در میان بگذارد و امیدوار است که خداوند دعا را مستجاب کند و خواسته های فردی مانند را برآورده کند. امشب یک مناسبت مهم و واقعاً مبارک است. این نعمت بزرگی است که خداوند متعال به ما اجازه داده است که با او صحبت کنیم و از او بخواهیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا