برندهای خارجی

عبور برند تسلا از گردنه بحران؛ توقف تولید مدل‌های جدید در سایه تعرفه‌ها

برند تسلا بار دیگر در میانه بحران‌های بزرگ جهانی قرار گرفته است؛ توقف تولید مدل‌های Cybercab و Semi در پی تعرفه‌های تازه ترامپ، آینده این برند پیشگام را با چالشی جدی روبه‌رو کرده و رؤیای نوآوری آن را به تعویق انداخته است.

به گزارش توسعه برند، برنامه‌های برند تسلا برای حمل قطعات مورد نیاز مدل‌های الکتریکی Cybercab و کامیون‌های نیمه‌الکتریکی Semi از چین به ایالات متحده، پس از افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای چینی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در میان جنگ تجاری، به حالت تعلیق درآمده است. به گفته یکی از مطلعین با آگاهی مستقیم، این حرکت می‌تواند برنامه تسلا برای آغاز تولید انبوه این مدل‌های بسیار مورد انتظار را مختل کند؛ مدل‌هایی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، آن‌ها را نوآوری‌هایی بزرگ برای ایجاد رشد در این برند آمریکایی معرفی کرده است.

تسلا ابتدا آمادگی داشت که هزینه‌های اضافی ناشی از تعرفه ۳۴ درصدی ترامپ بر کالاهای چینی را جذب کند، اما نتوانست تعرفه‌های بالاتر را تحمل کند. این افزایش تعرفه‌ها، که ابتدا به ۸۴ درصد در ۹ آوریل و سپس به ۱۲۵ درصد رسید، به طور کلی تعرفه بر کالاهای چینی صادرشده به ایالات متحده را به ۱۴۵ درصد رسانده است.

به گفته این منبع، تسلا در ماه‌های آینده قرار بود محموله‌های قطعات مورد نیاز خود را دریافت کند تا تولید آزمایشی دو مدل جدید از اکتبر آغاز شود و تولید انبوه تا سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده بود؛ قرار بود مدل Cybercab در تگزاس و کامیون Semi در ایالت نوادا تولید شوند. هنوز مشخص نیست که این تعلیق چه مدت ادامه خواهد داشت.

تسلا طی دو سال گذشته با افزایش نسبت قطعات تأمین‌شده از آمریکای شمالی برای کارخانه‌های خود در ایالات متحده تلاش کرده بود خود را با تعرفه‌های احتمالی واردات از چین تطبیق دهد.

ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید گفت که در حال بررسی تغییر تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو و قطعات خودرو از مکزیک، کانادا، و سایر کشورها است؛ تعرفه‌هایی که می‌تواند هزینه تولید خودرو را هزاران دلار افزایش دهد. وی همچنین اظهار داشت که شرکت‌های خودروسازی “به کمی زمان نیاز دارند تا بتوانند تولید را در آمریکا انجام دهند.”

تسلا تاکنون به درخواست‌های اظهار نظر پاسخی نداده است.

این برند همچنین در حال دریافت تأییدیه‌های لازم از دولت‌های ایالتی است تا بتواند با ناوگانی از مدل‌های Cybercab، خدمات تاکسی-رباتیک خود را راه‌اندازی کند. تسلا در اکتبر گذشته از یک کانسپت تاکسی-رباتیک رونمایی کرد که فاقد فرمان و پدال‌های کنترلی بود و وعده داد که تولید مدل دو درب آن را با قیمت کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۶ آغاز کند.

علاوه بر این، برند تسلا قصد دارد تولید کامیون‌های الکتریکی مدل Semi را از سال ۲۰۲۶ افزایش دهد و تحویل سفارش‌های معوقه به مشتریان، از جمله شرکت پپسی، را تسریع کند.

به گزارش رویترز، این تأثیرات بر طرح‌های کلیدی برند تسلا نشان‌دهنده این موضوع است که تعرفه‌های وضع‌شده توسط ترامپ، که با هدف تقویت تولید داخلی آمریکا برنامه‌ریزی شده بود، چگونه به متحد سیاسی وی، ایلان ماسک، ضربه زده است؛ شخصی که بارها در شبکه اجتماعی X از تجارت آزاد حمایت کرده و با تعرفه‌ها مخالفت کرده است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا