برندهای خارجی

ضربه تازه به برند نیسان: کاهش ارزش سهام پس از افزایش عرضه اوراق قرضه قابل تبدیل

برند نیسان با تصمیم تازه برای افزایش حجم اوراق قرضه قابل تبدیل به ۲۰۰ میلیارد ین، بار دیگر در کانون توجه تحلیل‌گران و بازار سرمایه قرار گرفت؛ اقدامی که باعث افت شدید ارزش سهام این برند ژاپنی شد و نگرانی‌ها درباره بحران مالی و آینده استراتژیک «برند نیسان» را عمیق‌تر کرد.

به گزارش توسعه برند، خبر جدید از برند نیسان، خودروساز نام‌آشنای ژاپنی، موج تازه‌ای از نوسانات و نگرانی‌ها را در بازار سرمایه این کشور ایجاد کرده است. در تازه‌ترین تحولات، سهام برند نیسان روز سه‌شنبه با بیش از ۶ درصد سقوط بسته شد و روند ریزش دومین روز متوالی خود را پشت سر گذاشت. دلیل اصلی این افت شدید، اعلام افزایش حجم صدور اوراق قرضه قابل تبدیل به ۲۰۰ میلیارد ین (معادل ۱.۴ میلیارد دلار) بود. این در حالی است که پیشتر در ابتدای هفته، رقم اعلام‌شده برای این انتشار ۱۵۰ میلیارد ین بود اما «برند نیسان» به دلیل تقاضای قوی در مرحله book building این حجم را افزایش داد.

این اقدام برند نیسان باعث شد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده ارزش سهام این برند بدبین شوند، چرا که اوراق قرضه قابل تبدیل می‌تواند در آینده به سهام جدید تبدیل شود و این فرآیند، ارزش هر سهم را رقیق‌تر و کم‌ارزش‌تر خواهد کرد. سهام نیسان در روز سه‌شنبه با کاهش ۶.۴ درصدی به قیمت ۳۱۵.۵ ین رسید تا افت بزرگ دو روزه (در مجموع بیش از ۱۱ درصد) ثبت شود؛ این در حالی است که روز دوشنبه نیز هم‌زمان با اعلام اولیه انتشار اوراق، سهام نیسان ۴.۹ درصد افت کرده بود.

بحران نقدینگی و بدهی‌های سنگین برند نیسان

تحلیل‌گران معتقدند برند نیسان برای تأمین نقدینگی فوری، راهی غیرمرسوم را انتخاب کرده است. هم‌زمان با این تحولات، نیسان اعلام کرد قصد دارد تا ۴ میلیارد دلار دیگر اوراق قرضه ارشد بدون وثیقه به دلار و یورو منتشر کند. این درحالی است که گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که برند نیسان برای تأمین مالی کوتاه‌مدت، از برخی تأمین‌کنندگان خود خواسته است تا در پرداخت‌ها به این شرکت مهلت بیشتری بدهند.

عملکرد مالی برند نیسان هم در سال گذشته چندان امیدوارکننده نبود؛ طبق آخرین گزارش سال مالی منتهی به مارس، این برند زیان خالصی معادل ۴.۵ میلیارد دلار ثبت کرده است. همچنین برند نیسان تا پایان سال مالی جاری ۷۰۰ میلیارد ین تعهدات سررسید دارد؛ موضوعی که آینده مالی این خودروساز ژاپنی را با ابهام روبه‌رو کرده است. به همین دلیل، سه مؤسسه بزرگ اعتبارسنجی بدهی‌های نیسان را تا سطح «اوراق بی‌ارزش» یا «junk» کاهش داده‌اند.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

استراتژی نیسان: تمرکز بر فناوری نوین و بازتعریف برند

با وجود افزایش نگرانی‌ها، مدیران برند نیسان بر این باورند که استراتژی‌های جدید از جمله سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی همچون الکتریکی‌سازی و خودروهای مبتنی بر نرم‌افزار می‌تواند به احیای برند کمک کند. طبق اعلام رسمی، بخشی از منابع حاصل از اوراق قرضه قابل تبدیل صرف توسعه محصولات و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید خواهد شد و بخش دیگر نیز برای بازپرداخت بدهی‌های قدیمی هزینه می‌شود.

با این حال، هزینه تأمین مالی جدید برای برند نیسان افزایش یافته است؛ نرخ کوپن اوراق ارشد بین ۷ تا ۸ درصد تعیین شده که بیش از نرخ اوراق مشابه این برند در سال‌های قبل است. همچنین بنا بر گزارش LSEG، هزینه بیمه بدهی پنج ساله برند نیسان به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسیده و حتی بسیار بالاتر از سایر شرکت‌های بزرگ ژاپنی است.

به گزارش رویترز، در مجموع، برند نیسان در بزنگاه تاریخی خود قرار گرفته است: اگرچه رویکرد جسورانه در جذب نقدینگی و سرمایه‌گذاری بر نوآوری می‌تواند شانس احیای برند را افزایش دهد، اما حجم بالای بدهی، افت ارزش سهام و انتظارات منفی بازار سرمایه، بازگشت به دوران اوج را برای این برند مشهور با چالش‌های مهمی همراه ساخته است.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا