برندهای ایرانی

شرکت ملی پست؛ برند انعطاف‌پذیر لجستیک ایران در خط مقدم خدمات‌رسانی اضطراری و تاب‌آوری ملی

شرکت ملی پست با تثبیت جایگاه خود به‌عنوان برند اصلی خدمات پستی ایران، بار دیگر توان عملیاتی و چابکی برند را در مواجهه با شرایط بحرانی به نمایش گذاشته است. این شرکت اعلام کرده با تداوم وضعیت، آماده تعریف و ارائه خدمات جدید لجستیکی و پستی، از توزیع کالاهای اساسی مانند نان تا حمایت از شرکت‌های خصوصی و ایفای نقش محوری در تداوم زندگی عادی شهروندان است؛ نقشی که نماد تاب‌آوری برند ملی پست ایران در سناریوهای بحرانی و مقتدرانه‌ترین مصداق اعتماد عمومی به برند پستی کشور است.

به گزارش توسعه برند به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ محمد احمدی مدیرعامل در ارتباط با تغییرات احتمالی در عملکرد شرکت ملی پست بعد از حمله تجاوزکارانه اسرائیل به ایران می‌گوید: مسیر اجرایی و عملیاتی پست تا به امروز بدون هیچ‌گونه خللی انجام شده است. اما آماده تغییرات احتمالی در وظایف محوله به شرکت ملی پست هستیم. در واقع پست یک شبکه خدمت‌رسان است و ارتباطات پستی در چارچوب قواعد جهانی هم نشان می‌دهد خدمات پستی حتی در شرایط جنگ هم باید به قوت خود باقی بماند.
در واقع مسیر اجرایی و عملیاتی و اینکه بتوان ارتباطات یک کشور را پایدار نگه داشت به اعتبار همین خدمات پستی است.

بحران مثل کرونا


احمدی با اشاره به شباهت‌های وضعیت فعلی و کرونا ادامه می‌دهد: با تفاوت‌ها و شباهت‌هایی، شرایط فعلی را اگر مثل دوران کرونا در نظر بگیریم. همکاران ما در شبکه پستی مانند همان زمان بدون ذره‌ای کوتاهی و با قدرت بیشتر به فعالیت‌های خود ادامه داده‌اند حتی حالا و در شهر تهران که شرایط بحرانی‌تر است هم در تمام فعالیت‌های کاری چه در قبول محصولات چه در توزیع و حمل و نقل مرسولات رویه‌های ما بدون تغییر و مانند قبل ادامه پیدا کرده است.

کنسلی پروازها و مرسولات خارجی

طبق گفته احمدی چالش جدی این‌ روزهای پست در وهله اول موضوع کنسلی پروازهاست. او می‌گوید: از همان روز آغاز جنگ مسائل و بحران‌ها را بررسی کردیم و تمهیداتی در رابطه با آن اندیشیدیم. جریان هوایی چه از داخل به کشورهای دیگر و برعکس آن متوقف است. ما فعلا نمی‌توانیم مرسولات خارجی را قبول کنیم و تعدادی هم که قبول شده و در مسیر پرواز متوقف شده بود با هماهنگی‌های صورت گرفته به فرستندگان عودت داده شد. در خصوص مرسولات وارده هم با همکاری گمرک سریعا مسیر ترخیص را انجام دادیم و توزیع مرسولات وارده را پیگیری کردیم. با اتحادیه جهانی تماس گرفتیم و در واقع مکاتبات لازم برای اعلام شرایط فورس ماژور مطرح شد که طبیعتاً در خصوص این موضوع تا برقراری شرایط پرواز یا مسیرهای جایگزین زمینی موضوع مرسولات خارجی غیرقابل انجام است.

احمدی دیگر مسئله جدی این روزهای شرکت پست را نبود حضور برخی از کاربران در نشانی‌ها می‌داند و می‌گوید: افراد مخصوصا در شرکت‌ها و موسسات و سازمان‌هایی که حالا به دلیل شرایط جنگی تعطیل شده‌اند حضور ندارند یا از تهران خارج شده‌اند. در این شرایط هم همکاران ما با گیرندگان تماس می‌گیرند و حتی بعد از اینکه در واقع مشخص می‌شود نشانی تغییر کرده، هماهنگی برای توزیع در مکان دیگری اتفاق میفتد. منتها بخشی از موضوعات اصلاً در شرایط بحرانی منطبق بر الزامات تعریف شده و فرایندهای گذشته نیست. ضمن اینکه رفتار گیرندگان هم در شرایط بحران تغییر می‌کند و الزامشان برای دریافت بسته تغییر می‌کند.‌ اصلاً اولویتشان مرسولاتی نیست که برایشان ارسال شده یا حتی ممکن است از ارسال بسته‌ها اطلاع نداشته باشند. اما در واقع حضور پستچی‌ها و ماشین‌های پستی مخابره پیام ما به مردم شهر است که زندگی علی‌رغم شرایط بحرانی ساری و جاری است.

ورود به حوزه‌های جدید

طبق گفته احمدی شرکت ملی پست حالا آمادگی همکاری با شرکت‌های پستی خصوصی را هم دارد. او توضیح می‌دهد: شبکه پستی آمادگی لازم را دارد که اگر برخی از پست‌های خصوصی نمی‌توانند موضوعات لجستیک خود را مدیریت کنند یا تعداد نیروهایشان با چالش مواجه شده ما مرسوله‌های آنها را از مقصد تهران برای ارسال به اقساط نقاط کشور یا برعکس انجام دهیم. حتی ما می‌توانیم در تعریف خدمات جدید نیز همراه آنها باشیم. برای مثال بحث توزیع نان، توزیع برخی از کالاهای ضروری. حتی حضور پررنگ‌تر کارکنان شبکه پستی برای شهرهای شمالی که حجم جمعیت آنجا بیشتر از گذشته شده است هم ما آماده‌ایم.

و ادامه می‌دهد: در صورت تداوم شرایط آماده تعریف و ارائه خدمات جدید در حوزه خدمات رسانی پستی هستیم. البته این آمادگی از طرف ما اعلام شده است اما نیازمند این است که هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های تصمیم گیرنده صورت بگیرد. اصلا ماهیت شبکه ارتباطات فیزیکی و خدمت رسان این است که در مواقع بحران منعطف عمل کنند و آماده تغییرات باشند.

احمدی همچنین در زمینه تامین سوخت ماشین‌ها و موتورهای پستی در شرایط خاص فعلی به پیوست می‌گوید: رانندگان ما هم مانند مردم عادی ساعت‌ها در صف سوخت منتظر تامین سوخت بودند و حتی در ساعت غیرکاری در صف می‌ماندند که در ساعت کاری به وظایف خود عمل کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین درباره تغییرات احتمالی در ساعات کاری همکاران پستی با توجه به شرایط جنگی توضیح می‌دهد: متوجه بیشتر شدن مشکلات از ساعات عصر به بعد هستیم اما فعلا حجم مرسولات فعلا به شکل قابل توجهی کاهش یافته است بنابراین ساعت کاری موزعین هم به همین تناسب افزایشی پیدا نکرده است. اما شیفت‌های شبانه در همه واحدهای اجرایی ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند و مطابق برنامه زمانبندی که در شبکه پستی وجود داشته بدون هیچ‌گونه تغییری مشغول به فعالیت هستند.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا