سیاست جدید معاونت علمی درباره تمدید محصولات دانشبنیان/دو شرط اساسی برای اعطای گرنت به ارائهدهندگان واقعی خدمات زیرساختی حوزه هوش مصنوعی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور با اشاره به سیاست جدید معاونت درباره تمدید محصولات دانشبنیان، گفت: در دورهای، تمدید خودکار برای برخی محصولات اعمال شد، اما اکنون اگر محصولی نیاز به تمدید مجدد داشته باشد، ارزیابی مجدد آن الزامی است و شرکت نمیتواند صرفاً با استناد به تمدید خودکار گذشته، بدون بررسی مجدد حمایت دریافت کند.
به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، حسین افشین امروز در نشست تخصصی با فعالان عرصه هوش مصنوعی با اشاره به رویههای گذشته در تمدید خودکار برخی محصولات دانشبنیان، گفت: علت اصلی ابهامهایی که پیش آمده، این است که در دورهای برخی محصولات بدون انجام ارزیابی مجدد و صرفاً بر اساس دستور معاون وقت علمی، به صورت خودکار تمدید شدهاند.
وی افزود: ما اکنون با چالشی مواجه شدهایم، چرا که برخی محصولات بدون بررسی کارشناسی و ارزیابی دقیق تمدید شدهاند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای احترام به سندهای موجود، هر زمان که یک شرکت درخواست جدیدی برای حمایت یا اضافه کردن محصول جدید داشته باشد، ابتدا باید محصول قبلیاش مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.
افشین تأکید کرد: مهم نیست چه مدت از زمان تأیید گذشته است؛ اگر محصولی در هر زمانی دچار ایراد شود یا اشکالی در آن بروز پیدا کند، این برای ما اهمیت دارد و باید فرآیند ارزیابی مجدد طی شود.
وی گفت: در صورتی که محصولی به صورت خودکار تمدید شده و در سامانه ثبت شده باشد، اما شرکت، متقاضی دریافت گرنت یا حمایت جدید باشد، ما الزام میکنیم که حتماً ارزیابی مجدد انجام شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور با اشاره به سیاستهای فعلی این معاونت، اظهار کرد: ما معتقدیم شرکتهای دانش بنیان باید مسیر ورودی و خروجی مشخصی داشته باشند. لزوماً خروج از لیست شرکتهای دانشبنیان به معنی خطا در تأیید اولیه نیست، بلکه موضوع این است که محصولی ممکن است امروز دانشبنیان باشد، اما سه روز بعد دیگر نباشد.
وی گفت: بر همین اساس، ما به دنبال افزایش عددی شرکتها نیستیم. برای نمونه، سال گذشته حدود ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان در کشور وجود داشت که اکنون در سال ۱۴۰۴، هزار شرکت به آن افزوده شده و در عین حال، به همان میزان نیز شرکتهایی حذف شدهاند.
تولید بیش از ۱۷ هزار محصول دانشبنیان
افشین افزود: در حال حاضر تمرکز ما بر محصول دانشبنیان است، نه صرفاً شرکت دانشبنیان. اکنون بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ محصول دانشبنیان در کشور داریم و هدفگذاری ما افزایش این عدد تا ۳۰ تا ۴۰ هزار محصول است.
وی ادامه داد: ما نمیخواهیم یک شرکت با ثبت چند شرکت دیگر، تعدد آماری ایجاد کند. از سوی دیگر، محصولاتی که تاریخ انقضای آنها گذشته نیز به صورت دقیق رصد میشوند و تا زمان انقضا، فرآیند بررسی ادامه دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور تأکید کرد: در دورهای، تمدید خودکار برای برخی محصولات اعمال شد، اما اکنون اگر محصولی نیاز به تمدید مجدد داشته باشد، ارزیابی مجدد آن الزامی است و شرکت نمیتواند صرفاً با استناد به تمدید خودکار گذشته، بدون بررسی مجدد حمایت دریافت کند.
افشین با اشاره به عملکرد این معاونت در رسیدگی به پروندههای گذشته، گفت: در حال حاضر هیچ پروژهای از سال ۱۴۰۰ در سامانه وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد. ما در سال گذشته حدود دو هزار پرونده باز از سال ۱۴۰۰ داشتیم که همه آنها بررسی و تعیین تکلیف شدهاند.
وی افزود: تمام طرحهایی که تا پایان بهمن ۱۴۰۳ به معاونت ارسال شدهاند، در حال بررسی هستند و برای سال ۱۴۰۴ فقط طرحهایی را در سامانه داریم که تاریخ ثبت آنها روشن است.
افشین گفت: تغییرات ساختاری در ستاد هوش مصنوعی صورت گرفته و اکنون رئیس ستاد، رئیسجمهور است و دبیری ستاد بر عهده بنده است. تلاش کردهایم که مسئول ستاد به صورت مستقیم هماهنگکننده باشد تا نظم بیشتری در فرآیندها ایجاد شود.
شفافسازی در تخصیص منابع زیرساختی GPU الزامی است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با اشاره به ضرورت شفافسازی در روند تخصیص منابع زیرساختی برای خدمات محاسباتی سنگین از جمله GPU، گفت: پروندهها عملاً امکان رسیدگی در کمتر از هشت ساعت را ندارند. با این حال، وقتی شرکت ارائهدهنده خدمات مدعی است که سرویس ارائه میدهد، باید مشخص باشد این سرویس دقیقاً به چه کسانی و در چه حجمی ارائه شده است.
وی افزود: من لیست هزینهای را دیدم که نشان میداد ۲۰ میلیارد تومان به آن شرکت پرداخت شده؛ پرسیدم این مبلغ بابت ارائه خدمات به کدام شرکتها بوده است؟ اما پاسخ روشنی دریافت نکردم. تنها خواسته من این بود که شفافسازی صورت گیرد.
افشین با تأکید بر لزوم اعلام صریح توانمندیها و داراییهای شرکتهای ارائهدهنده خدمات، ادامه داد: شرکتی مدعی است که زیرساخت GPU دارد و اعلام میکند به ۴۵ شرکت خدمات داده است. ما گفتیم باید مشخص شود دقیقاً چه چیزی در اختیار دارد و آیا واقعاً این زیرساختها موجود هستند یا نه.
وی خاطرنشان کرد: ما به محض درخواست شفافسازی، اعلام کردیم که این قراردادها باید تسویه شوند. حتی در شرایطی که از دید ما، شرکت موردنظر مستحق دریافت پول نبود، با این حال برای حفظ روال، اجازه تسویه دادیم. اما از این به بعد، شرکتها باید با شفافیت کامل عمل کنند و معاونت بداند که به چه شرکتهایی خدمات ارائه میشود.
معاون علمی رئیسجمهور با تأکید بر حمایت از ارائهدهندگان واقعی خدمات زیرساختی در حوزه هوش مصنوعی، گفت: هر شرکتی که زیرساخت دارد و آماده سرویسدهی است، میتواند وارد اکوسیستم شود و ما آمادگی داریم گرنت (حمایت مالی) پرداخت کنیم. اما این حمایت دو شرط دارد: اول اینکه شرکت مدعی شود زیرساخت دارد و دوم اینکه امکان بازدید و راستیآزمایی برای ما فراهم باشد.
وی افزود: سرویسدهی باید به شرکتهایی باشد که از مسیر معاونت عبور کردهاند. ما باید بدانیم این سرویس به چه شرکت دانشبنیانی و برای چه هدفی ارائه شده است.
افشین با اشاره به هزینههای سنگین انجام شده در سال گذشته، گفت: در سال گذشته تنها برای خدمات GPU حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم. آیا واقعاً این میزان سرویس ارائه شده است؟
وی افزود: ما بهدنبال تشکیل هستههایی برای توسعه زیرساخت هستیم. الگویی که مدنظر ماست، بر پایه شراکت و سهامداری است. صندوقی ایجاد میکنیم تا هر کسی که آوردهای دارد، آن را وارد کرده و ما آورده او را دو برابر محاسبه کرده و سهام میدهیم.
افشین توضیح داد: زیرساخت متعلق به ماست، اما بعداً این داراییها میان دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و فعالان اقتصادی توزیع میشود. اگر کسی ۱۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشد، در ساخت سهیم میشود. ما شرکتهای بزرگ دانشبنیان را مالک نمیکنیم، بلکه میخواهیم فعالان واقعی وارد میدان شوند.
وی افزود: پیش از ورود ما، کل زیرساخت کشور کمتر از یک میلیون دلار ارزش داشت. امروز این عدد چندین برابر شده و بخش خصوصی سهم بزرگی در آن دارد. هدف ما این است که فضای ابری واقعی، با مالکیت بخش خصوصی ایجاد شود.
افشین با تأکید بر اینکه هیچکدام از شرکتها قرار نیست زیر نظر دولت بروند، گفت: سیاست ما این است که دولت متولی نباشد. ما به دنبال تقویت بخش خصوصی هستیم و سهامی که اکنون در اختیار داریم، در آینده به صاحبان اصلی آن منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: الان هیچگونه تمرکز خاصی روی دانشگاهها نداریم. حتی خود معاونت هم هیچ اعتبار مالیاتی ندارد. بلکه به هر استان اعلام کردهایم که اگر توان دارد، مشارکت کند. من به شیراز و اصفهان سفر کردم و اعلام کردم که هر استانی میتواند زیرساخت ایجاد کند، چه در منطقه دانشگاهی باشد و چه در مناطق دیگر با ملاحظات پدافندی.
افشین یادآور شد: شبکهسازی و خصوصیسازی دو رکن اصلی ما هستند. هر کسی آورده داشته باشد، میتواند سهامدار شود. ما نمیخواهیم فضای مالکیتی انحصاری شکل گیرد, بلکه میخواهیم فضای واقعی و گستردهای از خدمات شکل بگیرد تا نیاز کشور در حوزه زیرساختهای محاسباتی تأمین شود. اگر واقعاً ادعایی هست، باید ظرفیتها به صورت شفاف مشخص شود و بر اساس آن تصمیمگیری صورت گیرد.
ادامه دارد…