سهم بازار کسب و کارها از بازار آنلاین خدمات منزل در ایران

این روزها با گسترش فعالیت کسب و کارهای مختلف به صورت آنلاین، لازم است هر کسب و کار در زمینه فعالیت خود اطلاعات بیشتری به دست آورد. از طرف دیگر، مشاغل فعال در حوزه خدمات منزل به صورت آنلاین تنوع زیادی پیدا کردهاند. پلتفرمهای مختلفی با این هدف شروع به فعالیت کرده و توانستهاند رضایت کارفرماها را به خود جلب کنند.
در ادامه این مقاله، به بررسی بهترین پلتفرمهای آنلاین خدمات منزل میپردازیم تا شما به عنوان تکنسین یا کارفرما بدانید کدامیک از آنها سهم بازار بیشتری دارند.
کانالهای جذب مشتری برای بازارهای آنلاین خدمات
برای بررسی وضعیت بازار و جایگاه کسب و کار به عنوان پلتفرم خدمات منزل، در اولین گام باید روشها و کانالهای جذب مشتری را به دست آورید.
بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه میتوانیم ادعا کنیم که چند کانال موثر برای جذب مشتری واقعی وجود دارند که عبارتند از:
سایت
برای بررسی فعالیت سایت آنلاین خدمات در این زمینه، نیاز به کلمات کلیدی استفاده شده در آنها داریم. پولسازترین کلماتی که در صفحه اول گوگل استفاده شدهاند، میتوانند میزان بازدید و جایگاه آنها را به ما نشان دهند. برای بررسی بیشتر سایتها از اکستنشن Similarweb میتوان استفاده کرد تا تمام کلمات پولساز در صفحه اول گوگل مشخص شود.
از این رو کسب و کارهای خدمات منزل به صورت آنلاین میتوانند با این روش اطلاعات بیشتری درباره جایگاه خود به دست آورند. سپس لازم است تا هر کدام از این کسب و کارها از طریق داشبورد خود اقدام کرده و میانگین درخواست در یک سال گذشته را مورد بررسی قرار دهید. از این طریق به مقایسه مطلوب و مناسبی با سایرین خواهند رسید.
اپلیکیشن
کانال دیگری که به جذب مشتری کمک میکند، اپلیکیشن است. درصد زیادی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات منزل، دسترسی به متخصصان و کارفرماها را از طریق اپلیکیشن سادهسازی کردهاند تا بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند. با فیلتر بودن گوگل پلی، در اغلب مواقع برای دانلود و دسترسی به این اپلیکیشنها از کافه بازار و یا مایکت استفاده میشود.
با مراجعه به کافه بازار با بخشی تحت عنوان برترینها در سبک زندگی روبرو خواهید شد که تعداد دانلودها را برای هر کدام از برنامهها نمایش میدهد. با بررسی این بخش میتوانیم متوجه شویم که خدمت از ما بیشترین میزان دانلود را در میان همه موارد مشابه دارد.
همین بررسی را میتوان از طریق مایکت هم انجام داد و تعداد دانلودهای فعال را به دست آورد. شما هم میتوانید با دانلود برنامه خدمت از ما به بهترین تکنسینهای شهر خود در حوزههای مختلف دسترسی داشته باشد.
گوگل ادز
دیگر کانال جاذب مشتری که برای مشخص کردن سهم این کسب و کارها باید مورد بررسی قرار بگیرد، گوگل ادز است. بررسی گوگل ادز نسبت به سایر موارد راحتتر بود و نتایج بهتری را در اختیار متقاضی قرار میدهد. در صورتی که به بخش Auction Insight مراجعه کنید، به راحتی متوجه خواهید شد که کدام کسب و کار چند درصد را به خود اختصاص داده است.
همچنین میتوان با کمک کمپین روی اسم رقبا، تعداد درخواست آنها را بر اساس سرچ شدن نام برندشان به دست آورد. این کار را همه کسب و کارها میتوانند بر روی رقیبان خود انجام داده و اطلاعات خوب و مناسبی درباره عملکرد آنها به دست آورند.
اینستاگرام
به عنوان چهارمین و آخرین کانال جذب مشتری، باید به سراغ اینستاگرام بروید. کسب اطلاعات در اینستاگرام نسبت به سایر موارد سختتر بوده و اطلاعات دقیقی هم در اختیار ما قرار نمیگیرد.
با بررسی ۵۰ پست اخیر کسب و کارهای مختلف و همچنین استوریهای هر کدام از آنها در ۳۰ روز اخیر، میتوانیم ادعا کنیم که درخواستهای زیاد و قابل توجهی از این طریق ثبت نشده است.
در واقع باید بگوییم که کانال جذب اینستاگرام برای مشاغل خدمات منزل، نسبت به سایر کانالهای جذب که در قسمتهای قبلی معرفی کردیم، کماثرتر است. حتی پیجهای اینستاگرامی با بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر فالوور هم آمار قابل توجهی در این زمینه ندارند که بتوانند اطلاعات به دست آمده در بخشهای قبلی را به میزان قابل توجهی جابجا کنند.
نتیجه بررسی سهم کسب و کارهای آنلاین در بازار خدمات منزل
امکان بررسی وضعیت سهام کسب و کارهای مختلف در خدمات منزل آنلاین برای هر کسی، حتی خارج از این کسب و کارها هم امکانپذیر است.
البته به غیر از کانال مربوط به گوگل ادز که نیاز به داشبورد و کمپین فعال دارد. با این وجود، برای بررسی اثرات کلمات کلیدی و تعداد درخواستها از اپلیکیشن، ادامه دادن محاسبات سختتر خواهد شد.
به صورت کلی با بررسی ویژه این بازار، میتوانیم ادعا کنیم که حدود ۶ درصد از خدمات مربوط به منزل به صورت آنلاین ثبت شده و الباقی کماکان به روشهای سنتی و قدیمی انجام میشوند.
با بررسی سهام رقیبان و کسب و کارهای مختلف، باید بگوییم که حدود ۱۳ درصد از درخواستهای آنلاین به آچاره و ۱۰ درصد به خدمت از ما اختصاص دارند. در بخش اپلیکیشن، خدمت از ما توانسته از سایر رقیبان خود پیشی بگیرد و جایگاه مطلوبی به دست آورد.
همچنین در ادامه میتوانید اعداد جذب سرمایه هر کدام از این رقبا را نیز مشاهده کنید:
سخن پایانی
این روزها همه مشاغل در حوزههای مختلف، فعالیت خود را به صورت آنلاین و در بستر اینترنت گسترش دادهاند. انواع سایت آنلاین خدمات منزل هم تا حد زیادی رشد کردهاند و توانستهاند جایگاه ویژهای در این زمینه به دست آورند.
در این مطلب به صورت کامل به بررسی سهم این پلتفرمها در بازار آنلاین خدمات پرداختیم تا تصویر واضحتری از فعالیت این کسب و کارها برای شما ایجاد شود.