خودروسازان همچنان اندر خم یک کوچه

خودروسازان با وجود اقدام کاخ سفید برای کاهش تعرفههای تجاری بر قطعات خودرو وارداتی، همچنان برای هر خودرو با تعرفهای بین ۲۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار مواجه خواهند بود.
به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، یک گروه مشاوره اقتصادی مستقر در میشیگان اعلام کرد که خودروهای مونتاژ شده در آمریکا مانند هوندا سیویک و اودیسه، شورلت مالیبو، تویوتا کمری هیبرید و فورد اکسپلورر با کاهش قیمت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلاری مواجه شدهاند. اما این رقم میتواند برای خودروهای وارداتی، از جمله شاسیبلندهای لوکس فول سایز، برخی خودروهای برقی و سایر خودروهای مونتاژ شده در اروپا و آسیا، مانند مرسدس کلاس جی، مدلهای لندرور و رنج روور، برخی مدلهای بیامو و فورد ماخ ای، ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار دلار افزایش یابد.
این گروه تخمین زده است که فورد اکسپلورر مونتاژ شده در شیکاگو پیش از این با تاثیر تعرفهای حدود ۴۳۰۰ دلار آمریکا مواجه شده بود که به حدود ۲۴۰۰ دلار کاهش خواهد یافت، در حالی که برخی از مدلهای جیپ، رم و کرایسلر از استلانتیس ممکن است با کاهش ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلاری قیمت مواجه شوند.
جنرال موتورز روز پنج شنبه اعلام کرد که انتظار دارد از تعرفههای تا پنج میلیارد دلار، از جمله دو میلیارد دلار برای خودروهایی که از کره جنوبی وارد میکند، آسیب ببیند.
اوایل هفته جاری، ترامپ موافقت کرد که به خودروسازان دو سال فرصت دهد تا درصد قطعات داخلی در خودروهای مونتاژ شده در آمریکا را افزایش دهند. این موضوع به آنها اجازه میدهد تا تعرفههای قطعات خودروی وارداتی معادل ۳.۷۵ درصد از کل ارزش قیمت خردهفروشی پیشنهادی تولیدکننده خودروهایی که تا آوریل ۲۰۲۶ در آمریکا تولید میکنند و ۲.۵ درصد از تولید آمریکا تا آوریل ۲۰۲۷ را جبران کنند.
طبق گزارش رویترز، رهبران صنعت خودرو در طول هفتههای پس از اعلام تعرفههای ۲۵ درصدی ترامپ بر خودروها و قطعات خودرو وارداتی، به شدت با دولت لابی کردند.
پایان