وب گردی

تمرین خطرناک از روی دست مادران!

این نگران‌کننده است که صنعت آرایشی اجازه دارد محصولات آرایشی صورت و بدن که حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی هستند را برای کودکان عرضه کند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به آژانس‌های فدرال کمک کند تا درک بهتری از نحوه استفاده کودکان از این محصولات داشته باشند و امیدواریم این مطالعه سازمان‌ها را تشویق کند تا برای محافظت از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی اقدام کنند.

به گزارش توسعه برند، به نقل از شهروند،  با وجودی که سالها بود که کارشناسان و پزشکان به مادران هشدار می دادند تا مانع از آن شوند که کودکان و فرزندانشان از لوازم آرایش آنها استفاده کنند؛ حالا به نظر می رسد آرایش کردن در بین کودکان و نوجوانان وارد فاز جدیدی شده باشد. حالا دیگر لازم نیست که کودکان و نوجوانان، مخفیانه سروسایل آرایش مادرشان بروند و یواشکی، ازآنها استفاده کنند بلکه، چند وقتی است که لوازم آرایش های خاصی به بازار آمده که مختص کودکان و نوجوانان است و آنها می توانند به سادگی از آنها استفاده کنند. این موضوع به حدی جدی است که چند روز قبل معاون فنی اداره‌کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از عرضه لوازم آرایشی مخصوص کودکان در قالب اسباب‌بازی ابراز نگرانی کرد و آن را خطری جدی برای سلامت کودکان دانست.

طبق آمار میانگین سنی مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان ۲۵ سال است، اما این سن در ایران هر روز کمتر و کمتر می شود تاجاییکه هم اینک این رقم به حدود ۱۴سال و حتی پایین‌تر و به زمان نوجوانی و حتی خردسالی هم رسیده است. موضوعی که بسیاری از دست اندرکاران و متخصصان از آن به عنوان چالشی یاد می کنند که می‌تواند آینده نوجوانان کشور را به مخاطره بیندازد..

نتایج یافته‌های عجیب محققان دانشگاه «کلمبیا» و موسسه غیرانتفاعی «Earthjustice» نشان داده اکثر کودکانی که در ایالات متحده بزرگ می‌شوند، از لوازم آرایشی صورت و بدن استفاده می‌کنند که این مواد ممکن است حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر و مواد سرطان‌زا مانند سرب و آزبست باشد.
آزبست یا پنبه‌ نسوز یا پنبه‌ کوهی(Asbestos) که در علم زمین‌شناسی به کانی نامهربان معروف است، در اصل یک کانی سیلیکاتی حاصل از ماگما و در واقع نوعی سنگ آذرین بیرونی است و به همین دلیل، ریزبلور است و به‌طور کلی نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیم و سیلیسیم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود.
نویسندگان در این مطالعه بیش از ۲۰۰ نظرسنجی انجام دادند و دریافتند که ۷۹ درصد از والدین گزارش داده‌اند که فرزندانشان(سن ۱۲ سال و کمتر) از لوازم آرایشی صورت و بدن که برای کودکان عرضه می‌شوند(مانند اکلیل، رنگ صورت و برق لب) استفاده می‌کنند.«النور ای مدلی»(Eleanor A. Medley) نویسنده اول این مطالعه گفت: شواهد فزاینده‌ای مبنی بر وجود مواد مضر اغلب در لوازم آرایشی و بهداشتی بزرگسالان و لوازم آرایش صورت و بدن کودکان وجود دارد و کودکان از نظر بیولوژیکی نسبت به اثرات سموم حساس‌تر هستند. در این زمان، کشف چگونگی استفاده کودکان از لوازم آرایش صورت و بدن به منظور مشخص کردن خطر و بهبود ایمنی مهم است.

براساس گزارش منتشر شده در این زمینه، در میان تمام کودکان مورد بررسی قرار گرفته، تقریباً ۵۴ درصد از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان حداقل به صورت ماهانه استفاده می‌کنند. ۱۲ درصد دیگر روزانه از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان استفاده می‌کنند و تقریباً ۲۰ درصد از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان به مدت هشت ساعت یا بیشتر در یک روز استفاده می‌کنند.
دکتر «جولی هربستمن»(Julie Herbstman) از محققان این تحقیق می گوید: این نگران‌کننده است که صنعت آرایشی اجازه دارد محصولات آرایشی صورت و بدن که حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی هستند را برای کودکان عرضه کند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به آژانس‌های فدرال کمک کند تا درک بهتری از نحوه استفاده کودکان از این محصولات داشته باشند و امیدواریم این مطالعه سازمان‌ها را تشویق کند تا برای محافظت از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی اقدام کنند. متأسفانه، در حال حاضر مطالعات کمی در سطح فدرال برای محافظت از کودکان در برابر مواد شیمیایی سمی موجود در لوازم آرایش صورت و بدن کودکان انجام شده است.

علاوه بر خطرات کلی که استفاده از لوازم آرایش برای بانوان دارد از آنجاییکه پوست صورت کودکان، به خصوص در ناحیه صورت و اطراف چشم، بسیار لطیف و حساس است استفاده از لوازم آرایشی به خاطر دارا بودن ترکیبات و مواد شیمیایی و برخی از آن‌ها مانندرژگونه و رژلب، حاوی رنگدانه‌ها ، موجب حساسیت و خارش پوستی می‌شود. این آسیب، همیشه در بار اول خود را نشان نمی‌دهد، بلکه با چندین بار استفاده، پوست صورت دچار قرمزی، خارش، التهاب، تورم و… می‌شود. هم‌چنین مواد آرایشی، دارای فلزات سنگین در ترکیبات خود هستند، که به تدریج وارد بدن می‌شوند، استفاده مداوم کودکان از مواد آرایشی، سبب ایجاد کم‌خونی شدید می‌شود.
از دیگر عوارض آرایش کردن دختربچه‌ها، از بین رفتن اعتماد به نفس آن‌ها است، زیرا آن‌ها در سنین بالاتر، نمی‌توانند بدون آرایش در اجتماع حاضر شوند. مهم‌تر از آن این است، که آرایش کردن دختر بچه‌ها، باعث بلوغ زودرس در آن‌ها می‌شود. بحران هویت، یکی دیگر از عوارض روانی، آرایش کردن دختر بچه‌ها است و در بزرگسالی برای جلب توجه، کارهایی مانند سوراخ کردن لب و بینی انجام می‌دهند، درحالی که در این سنین، نوجوانان باید روی موفقیت‌های درسی تمرکز کنند.

این انتقادها اما در نهایت منجر به آن شد تا تولید کنندکان و عرضه کنندگان محصولات آرایشی که بازار خود را در خطر می دیدند، به فکر راهکار جدیدی برای فروش محصولات به اطفال و نوجوانان شدند. آنها در این راه حل، محصولاتی را با اشکال جدید وارد بازار کردند و مدعی شدند که این لوازم آرایشی ویژه اطفال هستند و خطری برای آنها ندارند! رویه ای که با اینکه چند سالی است که کم کم و به صورت خزنده در بازار رسوخ کرده است، به نظر می رسد در چند وقت اخیر با اقبال زیادی در بازار ایران مواجه شده است بطوریکه وزارت بهداشت را نیز وادار به واکنش کرده است!   در همین خصوص رؤیا مرجانیان، معاون فنی اداره‌کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو چند روز قبل از شیوع پدیده جدیدی در این زمینه خبر داد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده بود.وی گفته است: اخیراً در برخی فروشگاه‌های اسباب‌بازی، پک‌های آرایشی کوچک مانند رژ لب، رژگونه و لاک تحت عنوان بازی میک‌آپ کودکان عرضه می‌شود که تنها اسباب‌بازی نیستند، بلکه حاوی ترکیبات شیمیایی و گیاهی غیراستاندارد هستند.وی با اشاره به مضرات این محصولات توضیح داد: مواد شیمیایی استفاده‌شده در این اقلام فاقد کنترل کیفی است و به‌راحتی از طریق پوست و راه‌های تنفسی جذب بدن کودکان می‌شود. این محصولات در کوتاه‌مدت می‌توانند مشکلات حاد از جمله آلرژی‌های پوستی و تنفسی ایجاد کنند و در بلندمدت، به‌دلیل انباشت مواد شیمیایی در بدن، احتمال بروز سرطان، ناباروری، اختلالات یادگیری و آسیب‌های سیستم عصبی را افزایش دهند.

سعید تهرانی، نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی اما پا را از این نیز فراتر گذاشته و از این لوازم آرایشی مخصوص کودکان به عنوان بمب ساعتی یاد می کند. وی در گفت و گو با «شهروند» با اشاره به بازار نابسامان مصرف مواد بهداشتی در ایران می گوید:
حتما شنیده اید که می گویند ایران جزء کشورهایی است که بیشترین مصرف مواد آرایشی را دارد. حالا اما به نظر می رسد این موضوع وارد فاز جدیدی شده و اطفال را نیز در برگرفته است.  
تهرانی همچنین با بیان اینکه مصرف لوازم آرایشی توسط اطفال حقیقتا خطرناک است می گوید: این مواد معمولا از چین و به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند و با این ترفند که مواد یاد شده بی خطر هستند، آنها را با قیمت های بالا در بازار به فروش
می رسانند در حالیکه این یک ادعای کذب است و هیچ کدام از مواد آرایشی عاری از مواد شیمیایی خطرناک نیستند. منتهی مقدار آن در برندهای مختلف فرق دارد. یعنی به جز برخی برندها که مقدار مواد شیمیایی به کار رفته در آن ها استاندارد هستند، بقیه برندها معمولا بیشتر از حد استاندارد از مواد شیمیایی استفاده می کنند که این بسیار خطرناک است.
وی ادامه می دهد: با این حال بسیاری از بانوان ایرانی باز هم از همین مواد آرایشی به ظاهر استاندارد استفاده می کنند چون از یک طرف  نمی توانند  از قافله مدهای آرایشی عقب بمانند و از سویی دیگر توان خرید مواد آرایشی گرانقیمت استاندارد را ندارند. برای همین ترجیح می دهند از همین مواد آرایشی ارزان قیمت استفاده کنند. غافل از اینکه این مواد به طور جدی سلامت آنها را نشانه می رود. این دیدگاه والدین حالا به فرزندان آنها نیز رسیده است. یعنی وقتی کودکی اشتیاق مادرش برای آرایش را می بیند مشتاق
می شود که وی هم آرایش کند. اما از آنجایی که والدین وی معمولا حوصله چک و چانه زدن با وی را ندارند، به زودی تسلیم می شوند و تصمیم می گیرند که برای آرام کردن دخترشان، از همین مواد به ظاهر بی خطر آرایشی تهیه کنند! در حالیکه اگر زیان این مواد آرایشی مخصوص کودکان بیشتر از بقیه لوازم آرایشی نباشد، قطعا کمتر نخواهد بود.
اما چرا این مواد آرایشی و بهداشتی مخصوص کودکان به سادگی در بازار به فروش می رسد؟ سوالی که سعیدی در پاسخ به آن می گوید: این مساله برمی گردد به خلأریال های نظارتی. وقتی وزارت بهداشت و یا سایر نهادهای مرتبط چندان اهمیتی به این موضوع نمی دهند، طبیعی است که سودجویان به دنبال سهم خواهی بیشتر در بازار باشند!
 علاوه براین باید عدم اطلاع رسانی درست و جامع در مورد خطرات مصرف این مواد نیز از دیگر عواملی است که باعث شده تا لوازم آرایشی برای کودکان در ایران بازار داغی داشته باشد. این در حالی است که برای کاهش تب مصرف این مواد آرایشی باید هم برای مادران و هم برای کودکان راهکارهای فرهنگی تدوین کرد وگرنه شما هرچقدر هم که برخورد سلبی داشته باشید، فقط باعث خواهد شد تا مصرف کنندگان این مواد از روی لج ولجبازی، بیشتر به سمت مصرف آنها سوق پیدا کنند.    

*بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن از سوی ایسنا نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان منتشر می‌شود.

پایان

علی عزیزی

من به بررسی و پوشش اخبار مربوط به تجارت کشاورزی، صنعت و وب‌گردی پرداخته و تلاش می‌کنم تا تصویری کامل از این زمینه‌ها ارائه دهم. هدفم این است که تحولات این حوزه‌ها را از طریق تحلیل‌های دقیق و پوشش خبری به مخاطبان منتقل کنم و آنان را در جریان تازه‌ترین اتفاقات قرار دهم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا