تصویب ۶۱ تریلیون تومان اعتبار مالیاتی در حمایت از تحقیق و توسعه شرکتهای دانشبنیان

با اجرای بند «ب» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۶۱ تریلیون تومان اعتبار مالیاتی برای حمایت از طرحهای تحقیق و توسعه تصویب شد. این حمایت که سهم عمدهای از آن به شرکتهای دانشبنیان اختصاص یافته، با رشد ۵ درصدی شرکتهای دارای پروژه مصوب و افزایش نرخ تأیید به ۸۵ درصد، مسیر توسعه اقتصاد نوآورانه کشور را هموارتر کرده است.
به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، قانون جهش تولید دانشبنیان در سال ۱۴۰۱ مصوب و ماده ۱۱ این قانون با هـدف جهت دهی حمایتهای مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، اعتبار مالیاتی به سبد ابزارهای حمایتی زیست بوم فناوری و نوآوری اضافه شد و با تصویب آیین نامههای مربوط، اجرای آن به طور رسمی از سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
اعتبار مالیاتی در سه حوزه تحقیق و توسعه موضوع بند (ب) ماده ۱۱ قانون جهش تولید، سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان، فناور و نهادهای مالی موضوع بند (ت) ماده ۱۱ قانون جهش تولید و قراردادهای تحقیق و توسعه با دانشگاهها و مراکز آموزشی موضوع ماده ۱۳ قانون جهش تولید به حمایت از فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانشبنیان میپردازد.
گزارش حاضر به نتایج، فرآیندها و میزان مشارکت بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری در برنامه اعتبار مالیاتی سال ۱۴۰۳ میپردازد. رشد قابل توجه طرحهای فناورانه و نوآورانه در سال ۱۴۰۳ نویدبخش مسیری است که در سالهای آینده میتواند تحولی جدی در توسعه اقتصاد دانشبنیان ایجاد کند.
براساس این گزارش، در سال جاری مجموع هزینههای ادعایی شرکتها برای بهرهمندی از این اعتبار ۱۱۷۳ تریلیون ریال بوده که از این میزان، ۴۱۷ تریلیون ریال به تصویب رسیده است. ۶۱ تریلیون تومان از این مبلغ متعلق به طرحهای تأییدی غیرتمدیدی سال ۱۴۰۳ بوده و نسبت به هزینههای ادعایی بدون احتساب طرحهای تمدیدی، سهم پذیرش ۳۴ درصدی داشته است.
رشد ۵ درصدی شرکتهای دارای پروژه مصوب
در حالیکه تعداد درخواستها در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته، اما تعداد شرکتهایی که موفق به دریافت تأیید پروژه شدهاند، نسبت به سال گذشته رشد ۵ درصدی داشتهاند. همچنین نرخ تأیید فنی طرحها نیز با رسیدن به ۶۵ درصد تقریباً معادل نرخ سال گذشته باقی مانده است، در حالیکه نرخ تأیید شرکتها با افزایش ۱۱ درصدی به ۸۵ درصد رسیده است.
دانشبنیانها سهم ۶۶ درصدی در اعتبارات مصوب
از مجموع بیش از ۶۱ تریلیون تومان اعتبار مصوب در سال ۱۴۰۳، ۶۶ درصد به شرکتهای دانشبنیان اختصاص یافته است. این در حالی است که سهم شرکتهای غیر دانشبنیان ۳۴ درصد بوده است. همچنین طرحهایی که در قالب همکاری با شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری انجام شدهاند، ۷۰ درصد تأییدیهها را به خود اختصاص دادهاند.
پراکندگی جغرافیایی و محورهای صنعتی
در سال ۱۴۰۳ بیشترین طرحهای مصوب متعلق به استانهای تهران و البرز، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان بودهاند. همچنین در میان حوزههای صنعتی، بخشهای دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع شیمیایی، نرمافزار و الکترونیک بیشترین مشارکت و نرخ تأیید را کسب کردهاند، در حالیکه صنایع غذایی و نساجی نرخ پایینتری از تأیید طرحها را داشتهاند.
پروژههای برتر و شرکتهای پیشرو
در این گزارش، نام ۶ شرکت دانش بنیان در بین دریافتکنندگان بیشترین مبالغ تصویبشده دیده میشود. همچنین طرحهایی مانند طراحی و ساخت توربین بخار، توسعه شبکههای مخابراتی و فاز سوم مطالعات بالینی داروی ضد سرطان از جمله پروژههای شاخص مصوب در سال جاری هستند.
طرحهای برتر این طرح به این شرح است:
ردیف | عنوان طرح برتر |
۱ | توسعه دانش فنی، طراحی و ساخت نمونه اولیه غیرتجاری توربین کوچک مقیاس |
۲ | احداث واحد تصفیه نفت گاز و VGO و تبدیل نفت کوره به برشهای سبکتر |
۳ | مهندسی معکوس، بومیسازی و ساخت دیزل ژنراتور دکل حفاری به همراه قطعات مورد نیاز |
۴ | ساخت تجهیزات و راهاندازی خط تولید پوشش پرههای توربین گازی |
۵ | طراحی و ساخت یک دستگاه دامپ تراک ۱۵۰ تن |
۶ | طراحی و پیادهسازی نسخه اولیه نوعی جدید از شبکه مخابراتی |
۷ | توسعه دانش فنی و طراحی توربین بخار بومی |
۸ | طراحی و ساخت دستگاه پوششدهی قطعات توربینهای گازی |
۹ | مطالعه بالینی فاز ۳ داروی ضد سرطان |
چالشها و راهکارها
با وجود موفقیتهای این برنامه، چالشهایی نیز مطرح شده است. مهمترین دلایل رد برخی از طرحها، شامل عدم تعریف دقیق پروژه، شباهت به محصولات پیشین شرکت، یا خروج از مصادیق تحقیق و توسعه بوده است. بر همین اساس، دبیرخانه طرح با هدف بهبود تعامل با صنایع بزرگ، راهاندازی «برنامه اختصاصی» را در دستور کار قرار داده است تا تعریف طرحهای فناورانه، تعامل با دانشگاهها و استفاده از ظرفیتهای مالیاتی تسهیل شود.
پایان