تحول در برندهای استلانتیس؛ زمان خداحافظی با برخی نامهای معروف؟

استراتژی برندهای استلانتیس در آستانه تغییر است. این شرکت با چالشهای بزرگی در بازارهای جهانی مواجه شده و احتمالاً برخی از برندهای کمفروش خود را کنار خواهد گذاشت. تصمیمات جدید میتواند آینده خودروسازی را تغییر دهد.
به گزارش توسعه برند، با استعفای کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، جان الکان، رئیس هیئتمدیره این خودروساز، در حال بررسی نامزدهای جدید برای هدایت این برند خودروسازی است. یکی از مهمترین چالشهای پیش روی مدیرعامل آینده، تصمیمگیری درباره سرنوشت ۱۴ برند این گروه خودروسازی است که پس از ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن در سال ۲۰۲۱ شکل گرفت.
پورتفولیوی گسترده استلانتیس، که شامل برندهای محبوبی مانند جیپ، رم و پژو و همچنین برندهای کمفروغتری مانند DS، لانچیا و آلفا رومئو است، چالشی پیچیده ایجاد کرده است. کاهش تعداد برندها میتواند به سادهسازی فرایندهای بازاریابی، توسعه و فروش کمک کند، اما هر برند طرفداران و مشتریان وفادار خود را دارد که کنار گذاشتن آنها را دشوار میکند.
برخلاف رقبا مانند فولکسواگن و تویوتا، برند استلانتیس از نظر شناخت عمومی در میان مصرفکنندگان ضعیفتر است. به گفته منابع آگاه، هر نامزدی که برنامهای برای برندهای استلانتیس نداشته باشد، گزینه مناسبی برای مدیریت این گروه خودروسازی نخواهد بود.
کارلوس تاوارس در دوران مدیریت خود معتقد بود که صنعت خودروسازی در «دورهای داروینی» قرار دارد که در آن برندهای ضعیف محکوم به حذف خواهند بود. با این حال، او همیشه تأکید میکرد که تمام برندهای استلانتیس آیندهای روشن دارند.
پس از خروج تاوارس در دسامبر، الکان به سرعت تلاش کرد تا اعتماد سرمایهگذاران را بازگرداند، به ویژه در بازار آمریکا که سودآورترین بخش استلانتیس محسوب میشود و برندهایی مانند جیپ، رم، کرایسلر و داج را شامل میشود.
در حالی که استلانتیس در اروپا عملکرد ضعیفتری داشته و از بازار چین نیز تقریباً خارج شده است، تحلیلگران معتقدند که برخی برندهای لوکس مانند آلفا رومئو، DS و لانچیا در خطر حذف از پورتفولیوی این گروه خودروسازی قرار دارند. در مقابل، برندهای کرایسلر و داج به دلیل محبوبیت در بازار آمریکا، احتمالاً حفظ خواهند شد.
به گزارش رویترز، صنعت خودروسازی همواره در حذف برندهای معروف محتاط بوده است، همانطور که جنرال موتورز در دوران رکود اقتصادی اواخر دهه ۲۰۰۰ برندهای ساترن و پونتیاک را کنار گذاشت و فورد نیز برند مرکوری را متوقف کرد. حالا باید دید که مدیرعامل جدید استلانتیس چه تصمیمی برای آینده این برندهای معروف خواهد گرفت.