برندهای خارجی

تاخیر در عرضه مدل اوپن برند OpenAI؛ رقابت داغ برندهای هوش مصنوعی در بازار مدل‌های متن‌باز

برند OpenAI رسماً اعلام کرد عرضه اولین مدل متن‌باز خود را به تعویق انداخته و این مدل تا اواخر تابستان ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد؛ تصمیمی که در کوران رقابت شدید میان برندهای رهبر AI همچون Mistral و DeepSeek گرفته شده و نقش کلیدی در استراتژی آینده برند OpenAI ایفا می‌کند.

به گزارش توسعه برند، سام آلتمان، مدیرعامل برند OpenAI، در پست رسمی خود در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) اعلام کرد: عرضه اولین مدل «اوپن-ویتس» این برند برای مدتی به تعویق می‌افتد و کاربران باید انتظار انتشار آن را در اواخر تابستان، و نه ماه ژوئن، داشته باشند. او ضمن تأکید بر روند پیشرفت شگرف تیم تحقیق‌وتوسعه OpenAI، گفت: «تیم تحقیقاتی ما حرکتی غیرمنتظره و فوق‌العاده انجام داده که مدل نهایی را بسیار ارزشمندتر می‌کند؛ اما این موضوع نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.»

عرضه مدل متن‌باز توسط برند OpenAI به‌عنوان یک نقطه عطف راهبردی تلقی می‌شود چرا که تا پیش از این، این برند بیشتر مدل‌های خود را به‌صورت انحصاری و غیرمتن‌باز در اختیار کاربران قرار داده بود. سام آلتمان در اظهارنظرهای قبلی اذعان داشته است که OpenAI در زمینه متن‌بازسازی شفاف و ارائه جامعه‌محور مدل‌های هوش مصنوعی، برخی مواقع «در سمت اشتباه تاریخ» قرار گرفته است. این جمله به‌نوعی واکنش رسمی به انتقادات بخشی از جامعه فناوری و پژوهشگران بود که مدل‌های متن‌باز را عاملی برای پیشرفت و شفافیت می‌دانند.

در ماه‌های اخیر، بازار مدل‌های AI متن‌باز با رقابت برندهای قدرتمند داغ‌تر شده است. همزمان با اعلام تاخیر برند OpenAI، برند فرانسوی Mistral نخستین خانواده مدل‌های AI استدلالی خود با نام Magistral را معرفی کرد. پیش‌تر نیز برند چینی Qwen مدل‌های هیبریدی جدیدی معرفی کرده بود که قابلیت جابجایی بین حالت استدلال عمیق و پاسخ‌گویی سریع را دارند.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

برند OpenAI هدف‌گذاری کرده بود که مدل متن‌باز تازه خود را در ابتدای تابستان ۲۰۲۵ ارائه کند؛ مدلی که به گفته منابع آگاه، قرار بود از نظر «توانایی استدلال» با سری مدل‌های «O» OpenAI برابری کند و حتی از مدل‌های مطرح متن‌باز مانند R1 برند DeepSeek پیشی بگیرد. اما با توجه به سخنان آلتمان، اضافه شدن ویژگی‌های پیچیده و بهبود عملکرد روی بنچمارک‌ها، نیازمند زمان بیشتری است.

یکی از برنامه‌های عملیاتی برند OpenAI برای افزایش قدرت این مدل متن‌باز، افزودن قابلیت‌هایی نظیر اتصال به مدل‌های ابری اختصاصی شرکت جهت پاسخ به سوالات پیچیده‌تر عنوان شده است. البته هنوز قطعی نیست که این امکانات در نسخه نهایی مدل حضور داشته باشند.

تاخیر در عرضه مدل اوپن نه‌تنها یک چالش فنی محسوب می‌شود، بلکه ماهیتی برندینگ برای OpenAI دارد. زیرا جایگاه این برند در میان پژوهشگران و توسعه‌دهندگان به شدت به میزان شفافیت و رویکرد جامعه‌محور آن گره خورده است. از سوی دیگر، رقبا با عرضه مدل‌های متن‌باز پرقدرت، فشار زیادی به OpenAI وارد کرده‌اند تا تصویری مدرن‌تر و نوآورانه‌تر از برند خود ارائه کند.

در مجموع، در شرایطی که برندهایی مانند Mistral و DeepSeek هر ماه مدل‌های متن‌باز جدید و خلاقانه ارائه می‌دهند و بازار هوش مصنوعی شاهد تحول پرشتاب است، OpenAI با تأخیر در عرضه مدل اوپن خود، همزمان ریسک و فرصت نوآوری را در دستور کار دارد. به اعتقاد آلتمان، این تاخیر با انتشار نسخه‌ای متفاوت و قدرتمند توجیه خواهد شد؛ چرا که تیم تحقیقاتی برند OpenAI وعده داده‌اند مدل نهایی شگفتی‌ساز خواهد بود و انتظار برای آن ارزشمند است.

در نهایت، انتظار می‌رود مدل متن‌باز برند OpenAI نه‌تنها استانداردهای جدیدی در حوزه استدلال هوش مصنوعی رقم بزند، بلکه نگاه تازه‌ای به نقش برند OpenAI در شکل‌دهی رقابت و شفافیت بازار جهانی هوش مصنوعی بیفکند.

منبع: ورج

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا