وب گردی

داستان انگشتر دادن امیرالمومنین (ع) به مستمند و نزول آیه ولایت.

به عقیده کارشناسان و صاحب نظران، یکی از راه های بحث در مورد مفاهیم کاربردی و ضروری جامعه امروزی در بین مردم و تبدیل آنها به واقعیت های فکری مشترک بین مردم، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم مردم است. مقام معظم رهبری بر حفظ آیات کلیدی و مهمی که استعمارگران سعی در بیگانگی جوامع اسلامی از آن داشتند تاکید ویژه دارند.

برای تحقق فریضه قرآنی جهاد تبیینی نیاز به یک حرکت و جریان هم افزایی ملی با پرچمدار جریان های مردمی و حمایت همه جانبه ظرفیت های حاکمیتی و دولتی است. این جنبش در نخستین گام در ماه مبارک رمضان برای انجام وظیفه مبرم تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به بحث «زندگی با آیات» قرآن با محوریت ۵۰ می پردازد. آیات قرآن کریم. این حرکت همه جانبه با بهره گیری از رسانه ها در ابعاد و سطوح مختلف و با در نظر گرفتن ظرفیت و مقتضیات ماه مبارک رمضان که همزمان با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقه های میانی و ظرفیت مردم حاضر در زمین، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی همه ظرفیت ها، عمومی و دولتی است. در این حرکت نگاه طیف وسیعی از مردم به قرآن اصلاح شد. برخی از مردم با ۵۰ آیه از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را ارائه می دهد آشنا می شوند و به حفظ این آیات ترغیب می شوند و شاهد فعالیت آنها خواهیم بود زیرا در گام دوم انقلاب مردم باید با استفاده از سود و کنشگری آزاد شوند.

در این راستا و در جهت تسلط و احکام هر چه بیشتر، تا جایگاه محوری آرای اندیشمندانی را که منظومه فکری آنها بر اساس مبانی قرآنی و با تسلط بر مبانی شکل گرفته است، پیدا کنیم. در قرآن نیز نگاهی به واقعیت و عینیت جامعه در آنها وجود دارد.

طرح زندگی با آیات با هدف آشنایی بیشتر عموم مردم با مفاهیم آیات منتخب و خبرگزاری مهر در مجموعه زندگی با آیات منتخب هر روز به صورت دقیق صوتی، تصویری و مکتوب همراه با تفسیر پروفسور محمدعلی انصاری قرآن کریم این آیات را توضیح می دهد.

قسمت نهم از آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده که خداوند در آن می فرماید: «به درستی که ولی شما خدا و رسول او و کسانی هستند که ایمان آورده اند و نمازگزاران و زکات می دهند و آنها حافظ و سرپرست شما هستند. «این است خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند. کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال سجده زکات می دهند».

در این آیه نکاتی وجود دارد که می توان به این موارد اشاره کرد:

در مورد نزول این آیه از «عبدالله بن عباس» روایت شده است که: روزی کنار چاه زمزم نشسته بود و از قول پیامبر صلی الله علیه و آله برای مردم نقل می کرد. هنگامی که ناگهان مردی عمامه پوش و صورت خود را پوشانده ظاهر شد و نزدیک شد و هرگاه ابن عباس از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم حدیثی نقل می کرد، حدیث دیگری نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کرد. او با جمله «رسول الله فرمودند».

ابن عباس او را قسم داد که خود را حاضر کند، روی خود را گشود و مردم را صدا زد؟ هر کس مرا نمی شناسد بداند که من ابوذر غفاری هستم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با گوش خودم شنیدم و اگر دروغ بگویم ممکن است هر دو گوشم کر باشد و این جریان را به چشم خود دیدم و اگر دروغ بگویم ممکن است هر دو چشمم کور شود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی قائد البراره و قاتل الکفر منصور من نصره مخدول من خدله علی علیه السلام هادی صالحان و قاتل است. کافرانی که یاری می کنند، خداوند او را یاری می کند و هر کس از یاری او دست بردارد، خداوند از یاری او بازمی دارد».

سپس ابوذر افزود: ای مردم؟ روزی با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می خواندم. فقیری وارد مسجد شد و از مردم کمک خواست ولی کسی چیزی به او نداد. دستش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا شاهد باش که در مسجد النبی یاری خواستم، ولی کسی جواب مثبتی به من نداد، تا اینکه علی علیه السلام که در حال سجده بود با انگشت کوچک اشاره کرد. از دست راستش . سؤال کننده نزدیک شد و انگشتر را از دست این پیامبر گرفت، پیامبر صلی الله علیه و آله که در حال نماز بود، وقتی نماز را تمام کرد، اوضاع را دید، سر به سوی آسمان بلند کرد و گفت: «پروردگارا؟ برادرم موسی از تو خواست که روحش را بزرگ کنی و کار را بر او آسان گردانی و گره از زبانش بگشا تا مردم سخنش را بفهمند و موسی نیز از تو خواست که هارون را که برادرش بود وزیر و وزیرش کنی. یاور و به وسیله او قدرت او را افزایش دهد و در کارش مشارکت کند.

خداوند؟ من محمد پیامبر و برگزیده تو هستم، سینه ام را بگشا و کار را بر من آسان گردان، علی را از اهل بیتم علیه السلام وزیر من قرار ده تا به وسیله او پشتم محکم و استوار شود.

ابوذر می گوید: هنوز نماز پیامبر صلی الله علیه و آله تمام نشده بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: بخوان؟ خدا رحمتش کند، فرمود: چه بخوانم؟ فرمود: بخوان انما ولیکم الله و رسول و الذین آمنوا…

این آیه با کلمه «انما» که در زبان عربی به معنای انحصار است شروع می شود و می گوید: «سه نفر ولی و ناظر و متولی امر شما هستند: خدا و پیامبر و کسانی که ایمان آورده و نماز برپا می کنند و چه کسانی را می پرستند. و زکات بدهید.» (در حقیقت منزه است خدا و رسولش و مؤمنان، نمازگزاران و دادن زکات و عبادت).

منظور از «ولی» در آیه فوق، ولایت و تصرف و امامت مادی و معنوی است. مخصوصاً اینکه این ولایت در مرتبه ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته است و ولایت الله هر سه در یک جمله ذکر شده است; و بدین ترتیب آیه از آیاتی است که به عنوان نصی از قرآن بر ولایت و امامت علی (علیه السلام) دلالت دارد.

* اسلام هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرده بود، این آیه می فرماید: خدا و رسول و آن را که در حال عبادت انگشتر داد را وصی خود قرار دهید. ای مومنان قبول نکنید…

* از اینکه «ولیاکم» به جای «اولیاکم» استعمال می شود، می توان از آن استفاده کرد که روح پیامبر و علی علیه السلام شعاع ولایت الهی است.

* در قرآن معمولاً نماز و زکات با هم ذکر شده است; اما در این آیه هر دو با هم مخلوط شده است. (دادن زکات در نماز) کسانی که نماز می گزارند و زکات می دهند و عبادت می کنند

* کسانی که اهل نماز و زکات نیستند، حق ولایت بر مردم ندارند. İńma wal-i-yūkum-o-Allah… («این نما» نشانه انحصار ولایت بر افراد خاص است)

* برای توجه به محرومان نماز نیز مانعی ندارد. «یوتون الزکات و هوم راقعون» (بله، فقیر نباید دست خالی از جمع مسلمانان برگردد).

* ولایت از آن کسانی است که در اقامه نماز و پرداخت زکات ثابت قدم هستند. یقیمون الصلاه و یتون…

* هر ولایت و حکومت و ولایتی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد باطل است. إنَّما وَلیُّکمُ اللَُّّ…

* توجه به خلقت برای خدا در حال نماز منافاتی با اقامه نماز ندارد. زکات را می پردازند و رکوع می کنند

* مردی که نسبت به فقرا بی تفاوت است نباید رهبر و سرپرست شما باشد. اما خدا خیرت دهد… و زکات می دهی

*اقدامات جزئی (مانند اهدای انگشتر) نماز را باطل نمی کند. نماز می خوانند و صدقه می دهند و رکوع می کنند.

* استان ها در کنار هم هستند نه در مقابل هم. ولایت بر مسلمانان اول از آن خداست، سپس پیامبر و سپس امام

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا