برند OpenAI در مسیر نوآوری؛ مدل زبانی جدید بهزودی منتشر میشود

مدل زبانی جدید OpenAI با قابلیتهای پیشرفته و دسترسی عمومی به وزنهای مدل، برند این شرکت را به سطح جدیدی از شفافیت و نوآوری در صنعت هوش مصنوعی میبرد.
به گزارش توسعه برند، شرکت OpenAI برنامهریزی کرده است تا در ماههای آینده نخستین مدل زبانی خود با وزنهای باز و قابلیت استدلال را از زمان GPT-2 منتشر کند. این خبر را سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت، روز دوشنبه اعلام کرد.
مدل زبانی با وزنهای باز مدلی است که پارامترها یا وزنهای آموزشیافته آن در دسترس عموم قرار میگیرد. این ویژگی به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا بدون نیاز به دادههای اولیه آموزشی، مدل را تجزیهوتحلیل کرده و برای وظایف خاص بهینهسازی کنند.
تفاوت مدلهای وزن باز و متنباز
این مدلها با مدلهای متنباز (Open Source) تفاوت دارند. در مدلهای متنباز، علاوه بر وزنهای مدل، کد منبع، دادههای آموزشی و روشهای مورد استفاده نیز بهطور کامل در اختیار عموم قرار میگیرد.
آلتمن در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که شرکت با توسعهدهندگان درباره نحوه مفیدتر کردن مدل زبانی با وزنهای باز گفتگو خواهد کرد. نخستین رویداد در این زمینه طی چند هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد و سپس جلساتی در اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه برگزار میشود.
وی افزود: “ما هنوز باید برخی تصمیمات را نهایی کنیم، بنابراین رویدادهای ویژهای را برای توسعهدهندگان ترتیب دادهایم تا بازخورد دریافت کنیم و در ادامه نمونههای اولیه را مورد آزمایش قرار دهیم.”
مسیر جدید OpenAI در توسعه برند خود
آلتمن پیشتر در ماه فوریه اعلام کرده بود که شرکت قصد دارد محصولات هوش مصنوعی خود را سادهسازی کند و نقشه راه جدیدی را برای مدلهای پیشرفته خود ترسیم کند.
OpenAI که از حمایت مالی مایکروسافت برخوردار است، باید تا پایان سال جاری به یک شرکت انتفاعی تبدیل شود تا بتواند کل مبلغ ۴۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری به رهبری گروه سافتبانک را تأمین کند. این موضوع را فردی آگاه از مسائل داخلی شرکت روز جمعه اعلام کرد.
به گزارش رویترز، این استارتاپ پیشتر تأکید کرده بود که تبدیلشدن به یک نهاد انتفاعی، برای تأمین سرمایه موردنیاز جهت توسعه پیشرفتهترین مدلهای هوش مصنوعی ضروری است.