برندهای خارجی

برند Meta زیر ذره‌بین؛ تصمیمات تازه سیل انتقادات را به همراه داشت

تغییرات پرحاشیه اخیر برند Meta که محدودیت‌ها را کمتر و نظارت‌ها را سست‌تر کرده، باعث نگرانی هیئت نظارت شده است؛ کارشناسان از آسیب به اعتبار جهانی این برند سخن می‌گویند.

به گزارش توسعه برند، هیئت نظارت مستقل شرکت Meta، مالک فیسبوک و اینستاگرام، روز چهارشنبه نسبت به تغییرات عمده این شرکت در سیاست‌های خود در ماه ژانویه به شدت واکنش نشان داد. این تغییرات شامل کاهش فرآیند راستی‌آزمایی (fact-checking) و تسهیل در محدودیت‌های مربوط به موضوعات جنجالی همچون مهاجرت و هویت جنسیتی بود.

این هیئت که به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند اما تأمین مالی‌اش توسط برند Meta انجام می‌شود، از این شرکت خواست که «پیامدهای احتمالی منفی» این سیاست‌های جدید را بررسی کند. این تغییرات درست پیش از آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا اجرایی شد.

هیئت نظارت ابراز نگرانی کرد که Meta این تغییرات را «شتاب‌زده، با فاصله گرفتن از روال معمول و بدون ارائه هیچگونه اطلاعات عمومی درباره آنکه آیا ارزیابی کافی از منظر حقوق بشر پیش از این تصمیم انجام شده یا خیر، اعلام کرده است.»

این اعلامیه، هیئت نظارت را با مارک زاکربرگ، مدیرعامل Meta، که امسال تلاش داشته روابطش را با ترامپ بهبود داده و بسیاری از سیاست‌های دهه گذشته را که با هدف مقابله با آسیب‌هایی مانند نفرت‌پراکنی، انتشار اطلاعات غلط و تحریک به خشونت وضع شده بودند، عقب برگرداند، در مسیر رویارویی قرار داده است.

همزمان با اقدامات جدید، هیئت نظارت تصمیمات خود را در نخستین پرونده‌های بررسی‌شده پس از اجرای سیاست‌های ماه ژانویه صادر کرد ــ در برخی موارد تصمیم Meta مبنی بر عدم حذف محتوای جنجالی، مانند پست‌هایی درباره دسترسی افراد ترنس به سرویس‌های بهداشتی، را تأیید کرد و در موارد دیگر این شرکت را ملزم به حذف پست‌هایی با محتوای نژادپرستانه دانست.

Meta در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی این شرکت منتشر شد، اعلام کرد از تصمیمات هیئت نظارت که به نفع حفظ آزادی بیان منجر به باقی ماندن یا بازگرداندن برخی محتواها شده، استقبال می‌کند. با این حال، این بیانیه به آن بخش از تصمیمات که خواستار حذف محتوا بود، اشاره‌ای نکرد.

با تغییرات ژانویه، برند Meta برنامه راستی‌آزمایی واقعیت در آمریکا را حذف کرد و محدودیت‌های بحث درباره موضوعات بحث‌برانگیز را کاهش داد؛ اقدامی که در پاسخ به انتقاد‌های طولانی‌مدت محافظه‌کاران صورت گرفت مبنی بر اینکه سیاست‌های کنترل محتوا بیش از حد سختگیرانه بوده است.

مارک زاکربرگ هنگام اعلام این تغییرات گفت این اقدامات سبب بروز «اشتباهات زیاد و سانسور بیش از حد» شده است، اما شرکت هیچ نمونه یا آماری درباره میزان این اشتباهات ارائه نکرد.

Meta همچنین محدودیت‌ها بر ارجاع افراد همجنسگرا به‌عنوان بیمار روانی یا توصیف زنان به عنوان «اشیاء خانگی» یا «اموال» را حذف کرد و اعلام نمود جستجوی فعالانه برای یافتن موارد تخلف کم‌اهمیت‌تر دیگر انجام نخواهد شد. در عوض، سامانه‌های هوش مصنوعی خود را بر شناسایی موارد جدی‌تر مانند تروریسم، سوءاستفاده جنسی از کودکان و کلاهبرداری متمرکز خواهد کرد.

به گزارش رویترز، علاوه بر تصمیمات موردی، هیئت نظارت ۱۷ توصیه درباره این تغییرات ارائه داد و از برند Meta خواست که اجرای سیاست‌هایش در مقابله با آزار و اذیت را تقویت و دقیقاً مشخص کند که کدام ایدئولوژی‌های نفرت‌آمیز بر پلتفرم‌هایش ممنوع است.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا