برندهای خارجی

برند گوگل در دنیای کودکان؛ دسترسی نسل جدید به چت‌بات برند Gemini آغاز می‌شود

برند گوگل با اقدامی تازه، امکان استفاده از چت‌بات برند Gemini را برای کودکان زیر ۱۳ سال فراهم کرده است؛ حرکتی که علاوه بر گسترش نفوذ برندهای هوش مصنوعی در میان نسل جدید، نگرانی‌هایی درباره امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی کودکان به همراه دارد.

به گزارش توسعه برند، در جدیدترین اقدام برند گوگل، این غول فناوری اعلام کرده است که از هفته آینده، کودکان زیر ۱۳ سال نیز می‌توانند با استفاده از حساب‌های کاربری مدیریت‌شده توسط والدین، به چت‌بات هوش مصنوعی برند Gemini دسترسی داشته باشند. به گزارش نیویورک تایمز، این قابلیت برای کاربرانی فعال خواهد شد که والدین‌شان از سرویس Family Link گوگل استفاده می‌کنند؛ سرویسی که والدین را قادر می‌سازد دسترسی فرزندان‌شان به بخش‌های مختلف خدمات آنلاین و اپلیکیشن‌های برند گوگل را مدیریت و کنترل کنند.

یکی از سخنگویان برند گوگل گفته است که Gemini برای کاربران خردسال با موانع و تدابیری ویژه طراحی شده تا از آن‌ها در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. همچنین گوگل اعلام کرده داده‌هایی که کودکان در تعامل با این چت‌بات ایجاد می‌کنند، برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی برند مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

این تصمیم در ادامه تلاش‌های برندهای بزرگ فناوری برای جذب کاربران جوان در دوره‌ای صورت می‌گیرد که رقابت شدیدی برای تسخیر بازار هوش مصنوعی شکل گرفته است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که برندهایی مانند گوگل و دیگر فعالان حوزه چت‌بات و هوش مصنوعی، با هدف گسترش دامنه تاثیر خود و تبدیل نسل جدید به کاربران وفادار، محصولات خود را به رده سنی پایین‌تر نیز ارائه می‌کنند.

با این حال، موضوع ورود برندهای مختلف فناوری به فضای کودک و نوجوان، نگرانی‌هایی جدی را در سطح جهانی ایجاد کرده است. کارشناسان آموزشی، روانشناسان کودک و حتی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو هشدار داده‌اند که چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز کاملاً بی‌نقص نیستند و در برخی موارد حتی می‌توانند برای کاربران کم سن‌وسال زیان‌بار باشند.

به طور خاص، یونسکو در ماه‌های پایانی سال گذشته از تمامی دولت‌ها خواست به‌طور جدی بر استفاده از هوش مصنوعی زایشی در مدارس و محیط‌های آموزشی نظارت کرده و علاوه بر تعیین حداقل سن برای کاربران، چارچوب‌هایی سختگیرانه برای حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی کودکان وضع کنند. توصیه‌هایی که حالا برند گوگل ادعا می‌کند در نسخه مخصوص کودکان Gemini تا حدی عملی شده است.

طبق اعلام برند گوگل، والدینی که از سرویس Family Link استفاده می‌کنند، امکان مدیریت سطح دسترسی و مشاهده سابقه فعالیت فرزندان خود در بخش‌هایی نظیر Gemini را دارند. این امر می‌تواند تا حدودی شفافیت و کنترل خانواده‌ها روی مصرف کودکان را افزایش دهد، اما همچنان چالش‌های بسیاری در زمینه پایش واقعی محتوای ارائه‌شده توسط چت‌بات‌های هوش مصنوعی پابرجاست.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است که سازندگان چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی، با سرعت در حال توسعه ابزارها و قابلیت‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان هستند. آن‌ها در تلاشند برندهای هوش مصنوعی خود را به عنوان هویت‌های دوست‌داشتنی و جذاب به کودکان معرفی کنند؛ اقدامی که می‌تواند رفتار و ترجیحات نسلی جدید را در استفاده و رویکرد به فناوری تعیین کند.

با این حال، نگرانی‌هایی جدی درباره صحت اطلاعات دریافتی از سوی کاربران نوجوان وجود دارد. چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز در موارد زیادی دچار اشتباه می‌شوند و گاهی اطلاعات نادرست یا حتی مضر ارائه می‌کنند. این موضوع حساسیت تصمیم تازه برند گوگل برای ارائه Gemini به کودکان را دوچندان می‌کند.

در نهایت، ورود گسترده‌تر برندهای هوش مصنوعی به زندگی کودکان، خانواده‌ها را در برابر یک دوگانگی مهم قرار می‌دهد؛ از یک سو، دسترسی نسل جدید به تکنولوژی‌های روز و امکان آموزش و رشد بیشتر، و از سوی دیگر، دغدغه‌های جدی درباره امنیت، صحت داده و سلامت روانی و اجتماعی کودکان.

به گزارش تک‌کرانچ، در چنین شرایطی، برند گوگل تلاش کرده با طراحی ابزارهای کنترلی و شفاف‌سازی سیاست‌ها، اعتماد والدین و جامعه را جلب کند، اما کارشناسان تأکید دارند که همکاری همه‌جانبه میان برندها، دولت‌ها و نهادهای آموزشی برای تدوین مقررات سختگیرانه و به‌روزرسانی مداوم چارچوب‌های اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی ضروری است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا