برند گوگل با قابلیت AI Mode؛ تحول در جستجوی تصویری با هوش مصنوعی

برند گوگل با معرفی AI Mode، تحول بزرگی در جستجوی تصویری ایجاد کرده است. این قابلیت هوشمند به کاربران اجازه میدهد با پرسیدن سوالات پیچیده درباره تصاویر آپلودشده، پاسخهای دقیقتری دریافت کنند و تجربهای متفاوت از جستجو داشته باشند.
به گزارش توسعه برند، گوگل قابلیت جستجوی چندوجهی را به حالت AI خود افزوده است؛ قابلیتی که به کاربران اجازه میدهد سوالات چندبخشی و پیچیدهای را مطرح کنند و پاسخهای تخصصیتری دریافت کنند. کاربران میتوانند با استفاده از حالت AI، درباره عکسهایی که گرفتهاند یا آپلود کردهاند، سوالاتی بپرسند.
بر اساس اعلام گوگل در یک پست وبلاگی روز دوشنبه، این قابلیت جدید که تصاویر را تحلیل میکند، از تواناییهای چندوجهی Google Lens بهرهمند شده است.
حالت AI میتواند کل صحنه موجود در یک تصویر را درک کند، از جمله چگونگی ارتباط بین اشیاء، جنس مواد، رنگها، اشکال، و نحوه چینش اشیاء. با استفاده از تکنیکی به نام «پراکندگی پرسش» (Query Fan-Out)، حالت AI سوالات متعددی را درباره تصویر و اشیاء موجود در آن مطرح میکند تا اطلاعات دقیقتری نسبت به یک جستجوی سنتی گوگل ارائه دهد.
برای مثال، کاربران میتوانند از قفسه کتاب خود عکس بگیرند و سوال کنند:
«اگر از این کتابها لذت بردم، کتابهای مشابهی که رتبه بالایی دارند کدامند؟» حالت AI هر کتاب را شناسایی میکند و لیستی از کتابهای مشابه را همراه با لینکهایی برای بررسی بیشتر یا خرید ارائه میدهد.
همچنین کاربران میتوانند با طرح سوالات بعدی جستجوی خود را محدودتر کنند، مثلاً:
«دنبال کتابی کوتاه هستم؛ از میان این پیشنهادها کدام یک از همه کوتاهتر است؟»
گوگل اعلام کرده است که با انتشار این قابلیت در روز دوشنبه، حالت AI در اختیار میلیونها کاربری قرار گرفته که در خدمات آزمایشگاهی گوگل ثبتنام کردهاند، جایی که قابلیتها و محصولات آزمایشی گوگل ارائه میشوند. پیش از این، حالت AI فقط برای کاربران Google One AI Premium فعال بود.
به گزارش تککرانچ، این قابلیت که ماه گذشته معرفی شد، گوگل را وارد رقابت جدی با سرویسهای محبوبی مانند Perplexity و ChatGPT Search ساخته است. گوگل همچنین اعلام کرده است که بر ارتقای تجربه کاربری و گسترش قابلیتهای این ویژگی تمرکز خواهد کرد.