برند ولوو در مسیر احیا؛ مدیرعامل سابق دوباره هدایت شرکت را برعهده گرفت

در شرایطی که ولوو با افت قیمت سهام و چالشهای صنعت خودرو دستوپنجه نرم میکند، بازگشت مدیرعامل سابق، امیدها برای احیای این برند را زنده کرده است.
به گزارش توسعه برند، تصمیم ناگهانی شرکت ولوو کار (VOLCARb.ST) برای انتخاب هاکان ساموئلسون به عنوان مدیرعامل جدید، این کهنهکار صنعت خودرو را دوباره در رأس خودروساز سوئدی قرار داده است. تحلیلگران و سرمایهگذاران معتقدند که او وظیفه هدایت ولوو را در برابر چالشهای تعرفهای رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، و گذار نامطمئن به خودروهای الکتریکی بر عهده خواهد داشت.
ساموئلسون، که در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ مدیریت ولوو را بر عهده داشت، نقشی کلیدی در احیای برند ولوو ایفا کرد و عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس استکهلم را در سال ۲۰۲۱ مدیریت نمود. او در دوران ریاست جمهوری اول ترامپ نیز مدیرعامل ولوو بود؛ دورهای که شرکت در آن کارخانه مونتاژ خودرویی در کارولینای جنوبی تأسیس کرد. این اقدام اکنون میتواند برای ولوو حیاتی باشد، بهویژه اگر ترامپ تصمیم بگیرد تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به آمریکا اعمال کند.
انتخاب ساموئلسون تضادی آشکار با مدیرعامل پیشین، جیم روآن، دارد که در سال ۲۰۲۲ از شرکت دایسون به ولوو پیوست، بدون داشتن تجربهای در صنعت خودرو. روآن، که پیشینهای سهدههای در صنایع فناوری و مصرفی داشت، به عنوان انتخابی غیرمتعارف مطرح بود. اما در آن زمان، ولوو اعلام کرد که تخصص او در زمینه دیجیتالیسازی، نوآوری و زنجیره تأمین برای شرکت ارزشمند خواهد بود.
نیاز به رهبری با تجربه در دوران پیچیده صنعت خودرو
اریک لی، رئیس هیئتمدیره ولوو کارز، اظهار داشت که تجربه ساموئلسون دقیقاً همان چیزی است که این شرکت در شرایط کنونی نیاز دارد. کارینا سیلبرگ، رئیس بخش راهبری و ESG در شرکت آلکتا، پنجمین سهامدار بزرگ ولوو، افزود: “ما هاکان ساموئلسون را به عنوان یک رهبر آگاه و باتجربه در این صنعت میشناسیم.”
برخی دیگر از سرمایهگذاران و تحلیلگران در گفتگو با رویترز ابراز شگفتی از این تصمیم کردند، اما همگی تأکید داشتند که ولوو در حال بازگشت به ریشههای خود است. ساموئلسون، ۷۴ ساله، برای یک دوره دوساله منصوب شده است، در حالی که شرکت در جستجوی یک جانشین بلندمدت است. سهام ولوو، که از زمان عرضه عمومی در ۲۰۲۱ تقریباً ۷۰ درصد افت داشته است، روز دوشنبه با کاهش جزئی به پایینترین سطح تاریخی خود رسید، هرچند که این روند همسو با افت ۲ درصدی کلی بازار بورس استکهلم بود.
تحلیلگر بانک هاندلسبانکن، هامپوس انگلاو، گفت: “این تغییر برای من غیرمنتظره بود. عملکرد سهام ولوو ضعیفتر از صنعت خودرو بوده، اما از نظر عملیاتی، شرکت وضعیت بهتری داشته است.”
چالشهای پیش روی ولوو و برند مادر آن، جیلی
بازگشت ساموئلسون در زمانی چالشبرانگیز برای شرکت مادر ولوو، گروه چینی جیلی (GEELY.UL)، رخ میدهد. جیلی، که ۷۸.۷ درصد از سهام ولوو را در اختیار دارد، در حال بازسازی ساختار خود است. این شرکت در ماه اوت نیز مدیرعامل خودروساز برقی پولستار را با یک مدیر باتجربه دیگر جایگزین کرد.
فشارهای سرمایهگذاران بر لی شوفو، رئیس جیلی، افزایش یافته و او قرار است این هفته برای اولین بار در نشست سالانه سهامداران ولوو حضور یابد. گروههای مشاورهای سهامداران، ISS و Glass Lewis، توصیه کردهاند که او مجدداً به عنوان رئیس هیئتمدیره انتخاب نشود، زیرا در اکثر جلسات سال مالی گذشته حضور نداشته است.
ولوو در مواجهه با تحولات جهانی
انتصاب روآن در سال ۲۰۲۲ همزمان با تغییرات گسترده در صنعت خودرو صورت گرفت. تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی ساخت چین، ولوو را مجبور به انتقال تولید مدل شاسیبلند EX30 از چین به بلژیک کرد. همچنین، احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید چالشهای تعرفهای بیشتری را برای شرکت ایجاد کرده است.
ولوو بهویژه در برابر تعرفههای ترامپ آسیبپذیر است، زیرا علیرغم تولید مدل EX90 در کارخانه خود در چارلستون، کارولینای جنوبی، اکثر مدلهای هیبریدی و الکتریکی خود را از اروپا وارد میکند. در ماه سپتامبر، این شرکت به دلیل کندی پذیرش خودروهای الکتریکی، هدفگذاری خود برای تبدیل شدن به یک برند تمامالکتریکی تا سال ۲۰۳۰ را کنار گذاشت. در ماه گذشته، روآن هشدار داد که ولوو ممکن است برای تکرار عملکرد فروش و سوددهی سال ۲۰۲۴ خود با مشکل مواجه شود.
به گزارش رویترز، در حالی که ولوو توانسته است با رشد فروش خود تحلیلگران را تحت تأثیر قرار دهد، اما تأخیر در عرضه مدلهای کلیدی الکتریکی، رقابت قیمتی شدید در بازار خودروهای برقی و تقاضای ضعیف برای EVها فشار زیادی بر سهام این شرکت وارد کرده است. تحلیلگر هاندلسبانکن، انگلاو، تاکید کرد که ساموئلسون انتخابی مطمئن برای ولوو است و افزود: “این یک راهحل موقت بسیار خوب است، زیرا هاکان ساموئلسون ده سال مدیرعامل بوده و شرکت را بهخوبی میشناسد. اکنون ولوو در حال خرید زمان برای یافتن یک مدیرعامل جدید است.”