برند نیسان و هوندا؛ دلایل شکست مذاکرات ۶۰ میلیارد دلاری برای ادغام

برندهای نیسان و هوندا که برای ایجاد یک ادغام ۶۰ میلیارد دلاری به مذاکره پرداخته بودند، پس از یک ماه تلاش بیثمر، مذاکرات خود را به دلیل اختلافات مدیریتی و مشکلات استراتژیک به بنبست رساندند. این شکست، از اشتباهات استراتژیک نیسان در بازار آمریکا و تغییرات ناگهانی شرایط توسط هوندا ناشی شد.
به گزارش توسعه برند به نقل از رویتر، نیسان (۷۲۰۱.T) در اواخر سال گذشته در وضعیت بحرانی قرار داشت زمانی که رقیب خود، هوندا (۷۲۶۷.T)، به آن کمک کرد: پیشنهاد یک ادغام ۶۰ میلیارد دلاری که میتوانست به هر دو خودروساز ژاپنی کمک کند تا در برابر برندهای چینی که صنعت خودروسازی را دگرگون میکنند، رقابت کنند.
سالها کاهش فروش و بحرانهای مدیریتی باعث شده بود نیسان به نیرویی ضعیف تبدیل شود، بهویژه پس از آنکه تقاضا برای خودروهای هیبریدی در آمریکا، بزرگترین بازار نیسان، را دست کم گرفت.
اما مذاکرات ادغام تنها در کمتر از یک ماه به بنبست رسید، زیرا غرور نیسان و عدم توجه کافی به شرایط بحرانی خود، و همچنین تصمیم ناگهانی هوندا برای بازنگری در شرایط و پیشنهاد تبدیل نیسان به یک شرکت تابعه، منجر به شکست این مذاکرات شد، به گفته شش منبع آگاه.
نیسان که تا سال ۲۰۲۰ دومین خودروساز بزرگ ژاپن پس از تویوتا بود، در این مذاکرات بر دریافت شرایط نزدیک به برابر با هوندا تأکید داشت، علیرغم موقعیت ضعیف خود، به گفته سه نفر از این منابع. هوندا از نیسان خواسته بود که کاهشهای بیشتری در نیروی کار و ظرفیت کارخانهها ایجاد کند، اما نیسان حاضر به پذیرش تعطیلی کارخانههای حساس از نظر سیاسی نبود. به گفته این منابع، آنها اینطور برداشت کردند که نیسان احساس میکند میتواند به تنهایی بحرانهای خود را حل کند، با وجود مشکلات رو به رشدش.
این مقاومت و همچنین آنچه مدیریت هوندا به عنوان کندی تصمیمگیری در نیسان مشاهده کرد، باعث شد که توافقی که میتوانست یکی از بزرگترین خودروسازان جهان را ایجاد کند، به شکست بیانجامد، به گفته سه نفر از منابع.
این روایت از عواملی که باعث شکست این ادغام عظیم شد، شامل جزئیاتی است که قبلاً گزارش نشده بود، از جمله اطلاعاتی درباره کارخانههایی که نیسان خواستار حفظ آنها بود، مقاومت آن در برابر فشارهای هوندا برای کاهشهای عمیقتر، و واکنشهای داخلی نیسان نسبت به برخی از درخواستهای هوندا. این گزارش بر اساس مصاحبههای رویترز با بیش از دوازده نفر است که همه آنها به دلیل حساسیت موضوع به طور ناشناس صحبت کردهاند.
این گزارش روشنگریهای جدیدی در مورد تفکر درون نیسان در حالی که با بحران عمیقتری مواجه است، ارائه میدهد. این خودروساز با تهدید جدیدی از سوی تعرفههای ایالات متحده بر خودروهایی که در مکزیک ساخته میشوند روبهرو است، که بیش از یک چهارم فروش نیسان در آمریکا را تشکیل میدهند. نیسان و هوندا قرار است پنجشنبه گزارشی از عملکرد مالی خود منتشر کنند.
“به نظرم مشکل مدیریت است”، گفت جولی بوت، تحلیلگر در شرکت تحقیقاتی Pelham Smithers Associates، درباره بحرانهای نیسان. “آنها کاملاً در حال ارزیابی نادرست از موقعیت خود و ارزش برندشان هستند و توانایی خود در بهبود وضعیت کسبوکارشان را بیش از حد برآورد کردهاند.”