برندهای خارجی

برند نتفلیکس؛ قربانی سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ در صنعت سرگرمی

مدیرعامل برند نتفلیکس ضمن انتقاد از سیاست‌های تجاری ترامپ و تعرفه‌های وضع‌شده بر واردات، صنعت سرگرمی را قربانی این سیاست‌ها خواند. وی تولید محتوای بین‌المللی، به‌ویژه در کره جنوبی، را رویکرد اصلی این برند برای جبران این تهدیدها معرفی کرد.

به گزارش توسعه برند، ساراندوس روز چهارشنبه در یک نشست اقتصادی گفت و افزود: در توافق‌های تجاری، ما عملاً قربانی می‌شویم. مردم فراموش می‌کنند که این یک تجارت واقعی است.

او در ادامه با اشاره به اینکه نتفلیکس بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، مبلغ ۱۲۴ میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده است، عنوان کرد که «رویکرد ضد جهانی‌سازی دولت ترامپ ممکن است فعالیت نتفلیکس در خارج از آمریکا را دشوارتر کند.»

«همان‌طور که ما هم‌زمان یک شرکت فناوری و سرگرمی هستیم، بسته به اینکه از کجا [جهان] ما را تماشا می‌کنید، می‌توانیم یک شرکت محلی یا جهانی نیز باشیم.»

پس از اعمال تعرفه‌های ترامپ بر کالاهای خارجی در ماه آوریل، این سیاست وی جنجال‌های داخلی و خارجی بسیاری برای دولت او به همراه داشت.

علاوه بر محکومیت‌های گسترده و شکایت در دادگاه‌ها، بسیاری از برنامه‌های طنز با شوخی‌های گزنده‌ای سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا را مورد تمسخر قرار دادند.

در یک نمونه، جان استوارت، شخصیت‌ مشهور تلویزیونی آمریکا، در برنامه خود با سؤالی جنجالی که مستقیماً این سیاست‌ها را نشانه می‌رفت، گفت که این بیشتر شبیه شوخی‌های خنده‌دار مجموعه تلویزیونی «بازی مرکب» است تا برنامه‌ای برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا.

«اقتصاد ما در میانه یک دگردیسی زیباست… مثل یک کرم ابریشم که در نهایت تبدیل می‌شود به یک کرم مُرده!»

استوارت همچنین دفاعیات جمهوری‌خواهان از سیاست‌های اقتصادی ترامپ را با فانتزی‌های شخصیت خیالی «تینکربل» در انیمیشن والت‌دیزنی مقایسه کرد و گفت: واقعاً استدلال شما برای این افتضاح اقتصادی، همان است که از «تینکربل» شنیدیم؟ باید باور داشته باشیم تا کار کند؟!

اما در واکنش‌های فرا‌مرزی، دیگر از شوخی و طنز خبری نبود. کشور چین در اقدامی متقابل علیه تعرفه‌های سنگین ۱۴۵ درصدی که ترامپ برای واردات از این کشور اعمال کرده است، اعلام کرد که ورود فیلم‌های آمریکایی را محدود خواهد کرد.

یک سخنگوی اداره کل سینمای چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما طبق قوانین بازار عمل کرده، انتخاب مخاطبان را محترم شمرده و از واردات فیلم‌های آمریکایی به میزان مناسب خواهیم کاست.

«چین دومین بازار بزرگ سینمایی جهان است. ما همواره به سطح بالایی از تعامل با جهان خارج پایبند بوده‌ایم و فیلم‌های ممتاز بیشتری از سراسر جهان را برای پاسخگویی به تقاضای بازار عرضه خواهیم کرد.»

علاوه بر‌ این، پکن در واکنش به تشدید جنگ تجاری توسط ترامپ، تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۱۲۵ درصدی بر واردات از آمریکا اعمال کرد.

به نظر می‌رسد «قربانی‌سازی» صنعت سرگرمی که ساراندوس از آن سخن گفته است، کلید خورده و حالا این صنعت پر‌زرق‌و‌برق در تنگنا قرار دارد.

در سال‌های اخیر، درآمد استودیوهای آمریکایی در چین به‌شدت کاهش‌یافته است، زیرا سلیقه مخاطبان به‌جای جلوه‌های بصری فرانچایزهای هالیوودی، به‌سوی فیلم‌های داخلی متمایل گشته است. اما از دست‌دادن کامل دسترسی به بازار چین می‌تواند به ضرر مالی این استودیوها منجر شود.

فیلم‌های آمریکایی سال گذشته ۵۸۵ میلیون دلار در گیشه‌های چین به دست آوردند که حدود ۳.۵٪ از کل فروش ۱۷.۷۱ میلیارد دلاری باکس آفیس چین را تشکیل می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین سهم‌ها در میان فیلم‌های خارجی است.

مدیرعامل نتفلیکس راه فرار از تنگنایی که با سیاست‌های جدید ترامپ برای صنعت سرگرمی ایجاد شده است را، تمرکز فرصت‌های شغلی بیشتر در حوزه‌هایی مانند ساخت دکور، نورپردازی و تولید برای شرکت‌های بزرگ تلویزیونی و سینمایی دانسته است؛ سیاستی که تولید و صادرات آثار آمریکایی را به طور «اجتناب‌ناپذیری» محدود می‌کند.

البته در دنیای امروز، تولیدات تصویری آمریکا دیگر بی‌رقیب نیستند؛ با گسترش شبکه‌های استریم و تنوع روزافزون محتوا در بازار جهانی سرگرمی، هالیوود حالا با رقبایی جدی از گوشه‌وکنار جهان روبروست.

نتفلیکس نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده است چهره‌ای جهانی از خود ارائه دهد و با تأکید بر حضور فرا‌مرزی، به سهام‌دارانش وعده داده که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تری در بازارهای بین‌المللی انجام خواهد داد.

بر پایه گزارش شرکت تحلیل داده «آمپر آنالیسیس» از میان ۵۰۰ فیلم و سریال غیرآمریکایی محبوب نتفلیکس، حدود ۸۵ عنوان به کره جنوبی تعلق دارد. این رقم چشمگیر در حالی منتشر شده که نتفلیکس پیش‌تر در سال ۲۰۲۳ از تعهد چهار‌ساله خود برای سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری در تولید محتوای کره‌ای خبر داده بود.

سریال کره‌ای «بازی مرکب» که نخستین فصل آن در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، خیلی زود جای خود را در میان پربیننده‌ترین آثار تاریخ نتفلیکس باز کرد. این مجموعه روایتی است از رقابتی مخفیانه میان ۴۵۶ شرکت‌کننده که همگی با بحران‌های مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ناچارند برای دست‌یافتن به جایزه‌ای میلیاردی، در مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه اما مرگبار شرکت کنند.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، فصل دوم «بازی مرکب» با ثبت ۶۱۹.۹ میلیون ساعت تماشا در سراسر جهان، در صدر جدول جهانی نتفلیکس ایستاد و عنوان پربیننده‌ترین محتوای کره‌ای این پلتفرم را از آن خود کرد. سازندگان این سریال اعلام کرده‌اند که فصل سوم «بازی مرکب» که قرار است در سال ۲۰۲۵ پخش شود، پایان‌بخش این مجموعه خواهد بود.

از دیگر آثار موفق کره‌ای می‌توان به فصل اول سریال «در همسایگی عشق» و برنامه واقع‌نمای «نبردهای کلاس آشپزی» اشاره کرد. در کنار این تولیدات تازه، آثار محبوب‌تری چون دو فصل ابتدایی «بازی مرکب»، «ملکه اشک‌ها» و «سقوط آزاد عشق» نیز همچنان جایگاه ویژه‌ای نزد مخاطبان جهانی دارند.

نتفلیکس همچنان قصد دارد به سرمایه‌گذاری و عرضه آثار باکیفیت کره‌ای، چه تولیدات اوریجینال و چه آثار دارای امتیاز پخش، ادامه دهد؛ آن هم در همکاری نزدیک با بازیگران بومی کلیدی این صنعت. حال باید دید روند کوچ این غول استریم از آمریکا به بازارهای جهانی با سیاست‌های جدید ترامپ چه سرعتی به خود خواهد گرفت.

به نظر نمی‌رسد مدیران نتفلیکس که همین حالا هم قراردادهایی برای دریافت امتیاز پخش و توزیع آثار با شبکه‌های کره‌ای چون JTBC، KBS، SBS و MBC دارند؛ از درآمد هنگفت صنعت سرگرمی چشم‌پوشی کنند و تنها به ساخت دکور، نورپردازی و تولید برای شرکت‌های بزرگ تلویزیونی روی‌آورند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا