برندهای خارجی

برند مرسدس‌بنز زیر سایه تعرفه‌های ترامپ؛ پیش‌بینی سود سال آینده متوقف شد

برند مرسدس‌بنز در واکنش به آینده مبهم تعرفه‌های آمریکا و افت شدید سود، اعلام کرد دیگر پیش‌بینی قطعی از درآمد سال آینده ارائه نمی‌دهد؛ تصمیمی که نگرانی‌ها درباره سرنوشت غول‌های خودروسازی بزرگ جهانی را بیشتر کرده است.

به گزارش توسعه برند، برند مرسدس‌ بنز (Mercedes-Benz)، روز چهارشنبه اعلام کرد به دلیل ابهاماتی که بر سر اجرای تعرفه‌های تازه توسط رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، درباره واردات خودرو وجود دارد، پیش‌بینی سود خود برای سال ۲۰۲۵ را متوقف می‌کند. این اقدام همزمان با کاهش چشمگیر سود سه‌ماهه‌ نخست این برند مطرح خودروسازی آلمانی صورت گرفته است.

اولا کالنیوس، مدیرعامل برند مرسدس‌ بنز، در گفتگو با تحلیل‌گران تأکید کرد: «کاملاً واضح است که مرسدس‌ بنز یک برند جهانی است… ما از رقابت در هیچ جهتی هراسی نداریم؛ اما این همان محیطی نیست که ما اکنون در آن فعالیت می‌کنیم.» وی به مذاکرات «سازنده» با دولت ترامپ برای تقویت حضور تولیدی برند مرسدس در آمریکا اشاره کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

هارالد ویلهلم، مدیر مالی مرسدس‌ بنز، با اشاره به این‌که به دلیل ابهامات پیرامون تعرفه‌ها، ارائه پیش‌بینی مالی با درجه قطعیت قابل اطمینان ممکن نیست، اعلام کرد: «در شرایط فعلی، نمی‌توانیم برای کل سال راهنمای سود دقیق و معتبری ارائه دهیم.» او همچنین توضیح داد که اگر این تعرفه‌ها در طول سال اعمال شوند، حاشیه سود محصولات سواری مرسدس تا ۳ درصد و محصولات ون تا ۱ درصد کاهش خواهد یافت.

واحد فروش خودرو و ون مرسدس‌ بنز در سه‌ماهه‌ اول امسال با کاهش ۷ درصدی مواجه شد که افت فروش ۱۰ درصدی در هر دو بازار اروپا و چین در این روند بیشترین اثر را داشت. با این حال، فروش برند مرسدس در بازار آمریکا ۱ درصد افزایش داشت. مجموع فروش این شرکت در سال گذشته نیز ۳ درصد کاهش یافت که عمده آن ناشی از افت ۷ درصدی بازار چین بود.

در همین حال، سود عملیاتی این برند آلمانی پیش از کسر بهره و مالیات (EBIT) در سه‌ماهه اول امسال با سقوط ۴۱ درصدی به ۲.۳ میلیارد یورو (۲.۶۲ میلیارد دلار) رسید. همچنین حاشیه سود بخش خودرو، به ۷.۳ درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد بود.

شرکت مرسدس اعلام کرده برای مقابله با تبعات احتمالی تعرفه‌ها، پیش از موعد اقدام به ذخیره‌سازی موجودی خودرو در آمریکا کرده است تا ریسک‌های ناشی از محدودیت‌های جدید را تا حدی پوشش دهد.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

برند مرسدس، مانند بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر، با مشکلات فزاینده‌ای در تمامی بازارهای اصلی خود دست و پنجه نرم می‌کند؛ از یک‌سو تعرفه‌های تهدیدآمیز ترامپ، از سوی دیگر رقابت تنگاتنگ با خودروسازان چینی و همچنین مقررات سخت‌گیرانه جدید درباره کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای (CO2) در اتحادیه اروپا.

این برند آلمانی به جمع خودروسازانی پیوسته که پیش‌بینی مالی سال آینده خود را به علت این ابهامات کنار گذاشته‌اند. به عنوان مثال، شرکت‌های استلانتیس و ولوو نیز اخیراً روند تصویب راهنمای مالی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. همچنین همزمان رقیب اصلی آلمانی مرسدس، فولکس‌واگن نیز افت شدید سود سه‌ماهه نخست را گزارش کرده و اعلام کرده که حاشیه سود عملیاتی سالانه این برند در پایین‌ترین سطح راهنمای قبلی خواهد بود.

در تلاش برای جبران سهم از دست‌رفته بازار چین، برند مرسدس‌ بنز اخیراً در نمایشگاه خودروی شانگهای از مدل جدید ون تمام‌برقی و لوکس خود به نام Vision V رونمایی کرد تا حضور خود را در بازارهای نوظهور و رقابتی تقویت کند.

خلاصه

برند مرسدس‌ بنز با متوقف کردن پیش‌بینی سود سال ۲۰۲۵، نشان داد که بازار جهانی خودرو – به‌ویژه با تاثیرگذاری مستقیم سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و افزایش رقابت در چین و اروپا – وارد مرحله‌ای پرریسک و نامطمئن شده است. این تصمیم همسو با راهبرد بسیاری دیگر از برندهای بزرگ خودروسازی برای کاهش ریسک در فضای بی‌ثبات فعلی اتخاذ شده است. برند مرسدس‌ بنز تلاش دارد با اقدامات پیشگیرانه و معرفی مدل‌های جدید، وضعیت مالی و جایگاه خود را در بازارهای جهانی حفظ کند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا