برند تویوتا در تنگنای زنجیره تأمین؛ تأخیر چندماهه در تحویل خودروهای هیبریدی

رشد تقاضای جهانی برای خودروهای هیبریدی برند تویوتا، زنجیره تأمین این شرکت را با مشکل مواجه کرده و موجب تأخیر در تحویل خودروها شده است. این موضوع به دلیل کمبود قطعات کلیدی در سیستمهای هیبریدی رخ داده است.
به گزارش توسعه برند، افزایش شدید تقاضا برای خودروهای هیبریدی تویوتا، زنجیره تأمین این برند را تحت فشار قرار داده و باعث کمبود قطعات و افزایش زمان تحویل خودروها شده است. منابع آگاه به رویترز گفتهاند که موجودی مدلهای هیبریدی تویوتا در نمایندگیهای سراسر بازارهای اصلی، از جمله ایالات متحده، ژاپن، چین و اروپا، بهشدت کاهش یافته است.
این رشد چشمگیر تقاضا، چالشی بزرگ برای برند تویوتا بهعنوان پیشرو در صنعت خودروهای هیبریدی محسوب میشود. اما در عین حال، این وضعیت نشان میدهد که استراتژی این برند در سرمایهگذاری روی فناوری هیبریدی، برخلاف پیشبینیهای برخی رقبا مبنی بر سلطه خودروهای تمامبرقی، تصمیمی درست بوده است.
بر اساس دادههای ارائهشده توسط LMC Automotive، فروش جهانی خودروهای هیبریدی، از جمله مدلهای پلاگین هیبرید، طی پنج سال گذشته تقریباً سه برابر شده و از ۵.۷ میلیون دستگاه به ۱۶.۱ میلیون دستگاه رسیده است.
در اروپا، مشتریان برند تویوتا برای دریافت خودروهای هیبریدی بهطور میانگین ۶۰ تا ۷۰ روز منتظر میمانند که تقریباً دو برابر زمان انتظار در سال ۲۰۲۰ است. در ژاپن، این بازه زمانی بین دو تا پنج ماه متغیر است. همچنین، در هند که یکی از بازارهای مهم رشد تویوتا محسوب میشود، بسته به مدل خودرو، مدت زمان انتظار بین دو تا ۹ ماه است.
چالش تأمین قطعات موردنیاز برای پیشرانههای هیبریدی، دلیل اصلی این تأخیرها است. کمبود آهنرباهای مورد استفاده در قطعات تأمینشده توسط شرکت Aisin، که از بزرگترین تأمینکنندگان قطعات برای برند تویوتا محسوب میشود، یکی از مشکلات کلیدی زنجیره تأمین است. علاوه بر این، برند Denso، دیگر تأمینکننده اصلی تویوتا، به دلیل مشکلات در زنجیره تأمین قطعات ثانویه و ثالث، با تأخیر در تحویل اینورترهای موردنیاز مواجه شده است.
تویوتا در بیانیهای اعلام کرده است که در حال افزایش ظرفیت تولید برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است و موفق شده مدت زمان تحویل خودروها را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد. این شرکت همچنین در حال بررسی امکان استفاده از تأمینکنندگان جدید و حتی تولید اینورترها در هند است تا بخشی از مشکلات تأمین قطعات را برطرف کند.
در همین راستا، برند تویوتا اخیراً ۱۴ میلیارد دلار برای احداث کارخانه باتری در کارولینای شمالی سرمایهگذاری کرده که قرار است از آوریل شروع به تولید باتری برای خودروهای برقی و هیبریدی کند. تقریباً نیمی از خودروهای تولیدشده توسط تویوتا در آمریکا طی سال گذشته، هیبریدی بودهاند.
این مشکلات تنها مختص برند تویوتا نیست. رقبایی مانند هیوندای و کیا نیز با چالشهای مشابهی در افزایش ظرفیت تولید خودروهای هیبریدی مواجه شدهاند.
به گزارش رویترز، با وجود تمام این مشکلات، بسیاری از مشتریان همچنان مایل به صبر هستند، چرا که مصرف سوخت بهینه خودروهای هیبریدی تویوتا، آنها را به انتخابی اقتصادی و کارآمد تبدیل کرده است.