برندهای خارجی

برند آمازون و چالش تعرفه‌ها؛ راهکارهای کوتاه‌مدت برندهای بزرگ برای حفظ بازار

برند آمازون به همراه دیگر برندهای مطرح آمریکایی، در مواجهه با موج جدید تعرفه‌ها بر واردات از چین، تلاش می‌کند با انبار کردن کالا و اعمال راهکارهای کوتاه‌مدت، آسیب‌های اقتصادی را برای فروشندگان خود کاهش دهد؛ اقدامی که نشان‌دهنده رقابت و دغدغه دائمی برندها برای حفظ سهم بازار و سودآوری است.

به گزارش توسعه برند، در شرایطی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تعرفه‌هایی سنگین و تا ۱۴۵ درصد برای واردات کالا از چین وضع کرده است، برند آمازون (Amazon) اعلام کرد که تلاش می‌کند نگرانی سرمایه‌گذاران را درباره تاثیر این تعرفه‌ها بر کسب‌وکار خود کاهش دهد. این در حالی است که به نظر می‌رسد گزینه‌های اندکی برای حفظ فروشندگان کوچک و ویژه برند آمازون باقی مانده باشد؛ چراکه فشار مالی ناشی از تعرفه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

افزایش تعرفه‌ها، برندهایی همچون آمازون، والمارت و اپل را وادار کرده تا به سرعت زنجیره تأمین خود را بازنگری کرده و راه‌هایی برای کنترل هزینه‌ها پیدا کنند. اما به گزارش رویترز، هنوز برند آمازون کاهش محسوس تقاضا یا رشد چشمگیر قیمت فروش میانگین کالاهای مصرفی خود را مشاهده نکرده، با این حال اعلام کرده است که فروش در برخی دسته‌بندی‌های خاص رشد کوتاه‌مدت داشته است.

مدیرعامل آمازون، اندی جسی، طی تماس تلفنی پس از انتشار گزارش مالی به سرمایه‌گذاران گفت که شرکت در حال همکاری با فروشندگان شخص ثالث خود است تا سفارش‌های بیشتری را زودتر به ایالات متحده ارسال کنند و از این طریق تا حد امکان از تعرفه بر کالاها جلوگیری شود.

«فروشندگان ما بسیاری از کالاهای خود را زودتر آورده‌اند تا موجودی لازم را در آمریکا داشته باشند… ما این رویکرد را تشویق می‌کنیم، چون هدف ما حفظ قیمت پایین است.»

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

با این حال، کارشناسان تاکید می‌کنند که این اقدام تنها راهکاری موقت و کوتاه‌مدت برای برند آمازون و فروشندگانش است. همان‌طور که مصرف‌کنندگان خریدهای خود را جلوتر انجام می‌دهند تا از تاثیر تعرفه‌ها در امان بمانند، در ماه‌های آینده شرکت‌ها با افزایش قیمت و کاهش موجودی مواجه خواهند شد.

گیل لوریا، تحلیلگر شرکت D.A. Davidson، معتقد است: «بعید به نظر می‌رسد فروشندگان بیش از شش ماه موجودی انبار کرده باشند. اگر شش ماه دیگر این وضعیت ادامه پیدا کند و همچنان این میزان از عدم قطعیت وجود داشته باشد، آن‌وقت برند آمازون ناچار خواهد شد قیمت‌ها را افزایش دهد، حاشیه سودش را پایین بیاورد یا فروشندگان را تحت فشار قرار دهد تا سود کمتری را بپذیرند.»

تعرفه‌ها نه تنها برای آمازون، بلکه برای برندهای بزرگی مانند اپل، کوالکام، سامسونگ و اینتل نیز به یک بحران تبدیل شده‌اند؛ بحرانی که آن‌ها را در رقابت با غول‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل عقب می‌اندازد.

روز جمعه، سهام برند آمازون حدود ۱ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که سهام اپل سقوطی نزدیک به ۴ درصد داشت. اپل اعلام کرد که تأثیر تعرفه‌ها هزینه‌های این شرکت را در سه‌ماهه منتهی به ژوئن تا ۹۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد داد؛ امری که آن‌ها را ناگزیر به تغییرات اساسی در زنجیره تأمین کرده است.

بخش رایانش ابری برند آمازون (AWS) که پیش‌تر یک تکیه‌گاه مالی در برابر نوسانات حوزه تجارت الکترونیک محسوب می‌شد، در سه‌ماهه اول سال جاری نتوانسته انتظارات وال‌استریت را برآورده کند، به‌ویژه در رقابت با سرویس ابری Azure برند مایکروسافت که عملکرد بسیار بهتری داشته است.

گرچه برخی کارشناسان همچنان به رشد و توانمندی بلندمدت برند آمازون ایمان دارند، اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که در نیمه دوم سال جاری، موج اصلی مشکلات ناشی از پایان معافیت‌های مالیاتی و افزایش تعرفه‌ها ظهور پیدا خواهد کرد.

ریاست موسسه TECHnalysis Research، باب اودانل، می‌گوید: «در حال حاضر همه فقط بازی کوتاه‌مدت می‌کنند، چون واقعاً برنامه‌ای برای مواجهه با آینده این بحران ندارند.»

طبق آخرین گزارش مالی، رشد درآمد برند آمازون از محل کمیسیون فروشندگان شخص ثالث که نزدیک به یک‌چهارم کل درآمد شرکت است، در سه‌ماهه نخست سال به ۷ درصد کاهش یافته که نسبت به دوره‌های قبل، کندتر بوده است.

پایان معافیت de minimis – قانونی که به واردات کم‌ارزش اجازه ورود معاف از مالیات می‌داد – نیز قرار است ضربه سختی به برخی از فروشندگان شخص ثالث آمازون و شعبه حمل‌ونقل کالاهایش وارد کند.

به گزارش رویترز، برخی فروشندگان حتی اعلام کرده‌اند که قصد ندارند در رویدادهای بزرگ فروش از جمله Amazon Prime Day شرکت کنند. در عین حال، آمازون تاکنون جزئیاتی درباره اینکه دقیقاً چه اقداماتی برای کاهش هزینه فروشندگان انجام داده یا چه بخشی از تعرفه‌ها را خود متحمل خواهد شد، ارائه نکرده است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا