برندهای خارجی

برندهای نیسان و هوندا در معرض خطر؛ ترامپ تعرفه‌های جدید را بررسی می‌کند

در حالی که دونالد ترامپ از تعرفه‌های جدید بر روی کانادا و مکزیک خبر می‌دهد، برندهای خودروساز ژاپنی مانند نیسان و هوندا به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند. این در حالی است که برندهای چینی از این تحولات بهره‌برداری می‌کنند و پیشرفت‌های مثبتی در بازار دارند. آیا این تغییرات به کاهش رقابت برندهای آسیایی منجر خواهد شد؟

به گزارش توسعه برند  به نقل از رویترز، سهام خودروسازان ژاپنی و تولیدکنندگان باتری کره جنوبی روز سه‌شنبه کاهش یافت، پس از اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، اعلام کرد که ممکن است به‌زودی تعرفه‌هایی بر روی کانادا و مکزیک اعمال کند و دستور اجرایی دولت قبلی در مورد خودروهای برقی را لغو کرد.

اما تولیدکنندگان چینی با افزایش سهام روبرو شدند، زیرا ترامپ در سخنرانی تحلیف خود هیچ اشاره‌ای به چین نکرد و به‌طور فوری تعرفه‌هایی بر روی پکن مانند آنچه که قبلاً وعده داده بود، اعمال نکرد.

نوسانات سهام در آسیا در ساعات اولیه تحلیف ترامپ نشان می‌دهد که تغییرات سیاستی تحت رهبری وی می‌تواند فشار زیادی بر تولیدکنندگان بزرگ در برخی از نزدیک‌ترین شرکای واشنگتن در منطقه، یعنی ژاپن و کره جنوبی، وارد کند. خودروسازان در هر دو کشور و تأمین‌کنندگان آن‌ها هم‌اکنون با اختلال ناشی از انتقال به خودروهای برقی و رقابت شدید با رقبای چینی رو به رشد مواجه‌اند.

ترامپ اعلام کرد که در نظر دارد تعرفه ۲۵ درصدی بر روی کانادا و مکزیک اعمال کند و این اقدام ممکن است در تاریخ ۱ فوریه عملی شود. تهدید تعرفه‌های احتمالی بر این دو کشور، سایه‌ای بر تولیدکنندگان آسیایی افکنده است. به‌ویژه، مکزیک به مدت طولانی به عنوان مرکز تولید کم‌هزینه برای خودروسازان، شامل غول‌های آسیایی، شناخته شده است.

تاکاهیده کیوچی، اقتصاددان اجرایی موسسه تحقیقاتی نومورا، در یادداشت خود به مشتریان گفت: “رئیس‌جمهور ترامپ در اراده خود برای ادامه اعمال تعرفه‌های عمومی بی‌تفاوت خواهد بود، هم به عنوان راهی برای حل مسائل با کشورهای دیگر و هم به عنوان روشی برای کاهش کسری تجاری ایالات متحده.”

سهام نیسان موتور (۷۲۰۱.T)، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، بسیاری از سودهای اولیه صبح خود را از دست داد و ثابت در ۴۲۳.۹ ین باقی ماند، در حالی که در جلسه صبحگاهی تا ۴۳۷.۸ ین افزایش یافت. نیسان دو کارخانه در مکزیک دارد که در آنجا مدل‌های سنترا، ورسا و کیکس را برای بازار ایالات متحده تولید می‌کند و به گفته رئیس‌اجرایی آن، ماکوتو اوچیدا، هر سال حدود ۳۰۰,۰۰۰ خودرو به ایالات متحده صادر می‌کند.

نگرانی بزرگ

هوندا موتور (۷۲۶۷.T) 80 درصد از تولیدات مکزیکی خود را به بازار ایالات متحده ارسال می‌کند و رئیس‌عملیاتی آن، شینجی آئویاما، در ماه نوامبر هشدار داد که در صورت اعمال تعرفه‌های دائمی بر خودروهای وارداتی، باید به فکر جابجایی تولید باشند. سهم‌های هوندا نیز از افزایش اولیه بازگشت و ثابت در ۱۴۸۳ ین باقی ماند، در حالی که در ابتدای تجارت تا ۱۵۲۶ ین افزایش یافته بود.

سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ برای اقتصاد ژاپن و شرکت‌های ژاپنی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. کیوچی در یادداشت خود گفت: “کاهش در اقتصاد ایالات متحده و جهانی به دلیل تعرفه‌های اضافی و سایر اقدامات محیط صادراتی ژاپن را بدتر خواهد کرد.” این اظهارنظرها احتمالاً می‌تواند به کشورهای دیگر در منطقه نیز اطلاق شود.

سهم‌های خودروساز کره جنوبی، هیوندای موتور (۰۰۵۳۸۰.KS)، تغییر زیادی نکرد. این خودروساز همچنین فعالیت‌هایی در مکزیک دارد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید آنجا بخشی از استراتژی جهانی بلندمدت آن است و متعهد است که عملیات خود را با محیط بین‌المللی تطبیق دهد.

سهام تولیدکنندگان باتری کره جنوبی نیز کاهش یافت، به طوری که سهام LG Energy Solution حدود ۵ درصد کاهش یافت، در حالی که سهام Samsung SDI (006400.KS) و SK Innovation (096770.KS) هر کدام بیش از ۴ درصد کاهش داشت.

ترامپ دستور اجرایی ۲۰۲۱ امضاشده توسط جانشین خود، جو بایدن، را که به دنبال اطمینان از اینکه نیمی از تمام خودروهای جدید فروخته‌شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ برقی باشند، لغو کرد.

وزیر دارایی ژاپن، کاتسونوبو کاتو، اعلام کرد که کشورش “به‌طور مناسب” پس از بررسی سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید، پاسخ خواهد داد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا