برای پرداخت خسارات بندر رجایی بروکراسیها حذف شدند/ تا بیمهنامهها ارائه نشود، ارزیابی خسارات ممکن نیست

مدیر عامل بیمه البرز گفت: برای تعجیل و تسهیل در پرداخت خسارات همه بروکراسیهای اداری و اضافی حذف شده و همه کارشناسان در بندر مستقر شدهاند. با این حال، برای ارزیابی دقیق خسارات وارده، باید صاحبان کالا و بازرگانان، بیمهنامههای خود را ارائه دهند تا بتوانیم ارزیابی خسارات و تخمین برآورد خسارات را انجام دهیم.
موسی رضایی میرقائد در گفتوگو با پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا گفت: اکثر کالاهایی که در بندر بودند، خود دارای بیمههای باربری بودند و در حال حاضر هیچ نظر قطعی در رابطه با این موضوع نمیتوان اعلام کرد؛ چراکه هنور صاحبان کالاها، بازارگانها و تجار مراجعهای برای دریافت خسارات بیمهای خود نداشتهاند. به عبارتی پس از آنکه، بازرگانها، تجار و صاحبان کالاها و محمولهها به بندر مراجعه کردند و از آنجایی که هر کدام از آنها برای محصول خود بیمه نامه دارند، تازه مشخص میشود که بیمه نامه آن فرد مراجعه کننده متعلق به چه شرکتی بوده است.
وی ادامه داد: ممکن است برای مثال در یک کانتینر، پنج نوع محصول وجود داشته باشد و هر محصول از سوی یک شرکت بیمهای، جداگانه بیمه بوده باشد و اینکه مشخص شود که سهم هر شرکت بیمهای در این وضعیت چه میزان است، پس از احصاء و ارجاع بیمه نامهها از سوی صاحبان بیمه نامهها مشخص خواهد شد. با این حال، خارج از موضوع فوق، همه شرکتهای بیمهای، پوشش کامل اتکایی دارند، یعنی تمام قراردهای آتش سوزی، باربری و مهندسی و دیگر قراردادها از پوشش کامل اتکایی برخوردار است.
مدیر عامل بیمه البرز تصریح کرد: محوطه بندر شهید رجایی تحت پوشش بیمه البرز است، اما در طرف دیگر صاحب کالایی که از بیمه نامه برخوردار است، ابتدا از بیمه نامه خود استفاده میکند و اگر فاقد بیمه نامه باشد، بیمه البرز از آنجایی که بیمهگر بندر شهید رجایی است، پرداخت خسارت آن را بر عهده دارد.
رضایی خاطرنشان کرد: بیمه البرز از روز اول حادثه در منطقه بندر شهید رجایی حضور داشته و تا امروز فقط بیش از ۵۰۰ فقره خسارت بیمه بدنه پرداخت شده است و امروز نیز ۲۵ فقره پرداخت خسارت افراد متوفی به حساب دادگستری صورت گرفته است.
وی با اشاره به فرایند تخمین و ارزیابی خسارت پس از حادثه مذکور گفت: هر محمولهای که وارد بندر میشود، بی شک بیمه نامه باربری دارد و شرکتهای بسیاری بیمهگر محمولهها هستند. در حال حاضر نمیتوان تخمین خسارت را به صورت دقیق عنوان کرد، با این حال اگر محصولی که فاقد بیمه نامه باشد و صاحب محصول مراجعه کند، پوشش بیمهای آن را بیمه البرز انجام خواهد داد. با این حال این موارد محدود و کم است؛ چراکه برای اکثر محمولهها از سوی صاحبان آنها بیمه نامه و قرارداد بیمهای امضا و منعقد شده است.
مدیر عامل بیمه البرز ادامه داد: ساختمانهای گمرک در محوطه بندر، ساختمانهای بندر و ساختمانهای مثل بانکها در محوطه بندر، کارشناسی شده و به زودی خسارت آن پرداخت خواهد شد، به بیان دیگر هرآنچه کارشناسی و اعلام شود را بیمه به صورت کامل پرداخت خواهد کرد. در طرف دیگر همانطور که گفته شد، باید صاحبان محمولهها و کالاها به بندر مراجعه کنند و بیمه نامههای خود را ارائه دهند و پس از مشخص شدن سهم هر شرکت بیمه، فرایند اتکایی و تعیین خسارات صورت بگیرد و به طور کلی تا زمانی که بیمه نامه و مدارک محمولهها ارائه و مشخص نشود که محتوی و ارزش آن چه میزان بوده است، نمیتوان میزان خسارات را تعیین و مشخص کرد.
تمام برورکراسیهای اداری و اضافی حذف شده است
رضایی در پایان خاطرنشان کرد: از روز گذشته بیمه البرز با تمام توان خود در منطقه مستقر شده و با پیگیری برای حذف بروروکراسی برای تعجیل و تسهیل در پرداخت خسارات، همه ارگانها از جمله دادگستری، پلیس راهور، پزشکی قانونی و دیگر نهادها حضور دارند و هر تاییدیهای که لازم باشد در همان محل کارشناسی خواهد شد. در بندر تمام کارشناسان از جمله کارشناس آتش سوری، کارشناس ساختمان، کارشناس خودرو حضور دارند به طوری که تنها ۵۰ کارشناس خودرو برای ارزیابی خسارات خودروها هستند.
پایان