وب گردی

جنگ روانی؛ ادامه تاکتیک های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

جنگ روانی گسترده علیه مردم غزه یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی در جنگ پنج ماهه اخیر علیه منطقه محاصره‌شده بوده است.

رژیم صهیونیستی در پنج ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار فلسطینی را با ارتکاب جنایات مختلف به شهادت رسانده است. حدود ۸۰ درصد از جمعیت غزه به اجبار آواره شده اند. و بیش از ۵۰ درصد زیرساخت های غزه را ویران کرد. این رژیم در عین حال جنگ روانی را برای تحت فشار قرار دادن مردم غزه در دستور کار خود داشت و به طرق مختلف آن را اجرا می کرد.

جنگ روانی رژیم صهیونیستی علیه غزه در چند ماه اخیر به اشکال مختلف تحقق یافته است. پخش تبلیغات ضد مقاومت فلسطین از طریق هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به بلندگو، پخش اعلامیه برای ارعاب فلسطینی ها و وادار کردن آنها به ترک خانه های خود از طریق هواپیما، برقراری تماس های تلفنی تهدیدآمیز با فلسطینی ها و استفاده از تله برای فریب مردم گرسنه غزه از روش های مختلف روانی رژیم. جنگ، صهیونیست ها علیه مردم غزه بودند.

رژیم صهیونیستی همچنین برای ایجاد بی اعتمادی نسبت به مقامات غزه در میان ساکنان آن منطقه، روزنامه جدیدی به نام «رئالنوست» راه اندازی کرد. این روزنامه که با پهپاد در مناطق مختلف غزه توزیع می شود، بر تخلیه ساکنان این منطقه از خانه هایشان تاکید دارد.

مردم غزه می گویند این جنگ روانی که رژیم صهیونیستی علیه آنها به راه انداخته است شامل دروغ های این رژیم می شود. به عنوان مثال در یکی از شماره های این روزنامه تاکید شده بود که زنان غزه می توانند به جنگ در این منطقه پایان دهند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در جنگ کنونی بیش از ۸۰۰۰ زن ساکن در این منطقه را کشته است.

ادعای مذاکره رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس اخیر و قطع راه های جدی منتهی به آن، جلوه دیگری از جنگ روانی این رژیم علیه مردم غزه است.

ناهماهنگی رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه، پیچیدگی های گسترده ژئوپلیتیکی و داخلی را نشان می دهد که از دیرباز به عنوان ویژگی رابطه رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین تلقی می شد. این ویژگی پس از پیروزی جنبش مقاومت حماس در انتخابات ۲۰۱۶ آشکارتر شد و دشواری پیمایش مسیرهای منتهی به حل و فصل احتمالی درگیری را بیش از پیش نگران کننده کرد.

رژیم صهیونیستی بر اساس تجربه قبلی خود به دلیل نگرانی شدید از هزینه های امنیتی، اجتماعی و سیاسی مبادله اسرا، قصد دارد با تشدید اقدامات نظامی و بدون گام برداشتن اسرای صهیونیستی را به دست مقاومت فلسطین رها کند. مذاکرات

آمریکا همچنین از استراتژی رژیم صهیونیستی در کاهش پویایی گسترده منطقه‌ای جنبش مقاومت فلسطین به ویژه حماس حمایت می‌کند و با اظهارنظرها و گزارش‌های بی‌اساس درباره توافق آتش‌بس، به جنگ روانی دامن می‌زند.

این همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که بحران غزه عمیق‌تر شده و مذاکرات آتش‌بس بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد. گزارش‌های سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی حاکی از تشدید وخامت اوضاع انسانی در این منطقه است و انتظار می‌رود که به ظهور حوادث مرگباری مانند شیوع بیماری‌های واگیردار دامن بزند.

تهدید حمله قریب الوقوع رژیم صهیونیستی به غزه در روزهای قبل از آغاز ماه مبارک رمضان که بر وزن فاجعه انسانی در آن منطقه خواهد افزاید، با هدف احتمالی تحت فشار قرار دادن مقاومت فلسطین برای کسب امتیاز انجام می شود. در عین حال، اطلاعات گمراه‌کننده و درز رسانه‌ها، از جمله گزارش رویترز درباره پیش‌نویس پیشنهاد آتش‌بس – که حماس اعتبار آن را مورد مناقشه قرار می‌دهد – برای دستکاری احساسات عمومی، به‌ویژه در غزه، و برای جنگ روانی استفاده می‌شود.

مثال دیگر بیانیه زودهنگام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد احتمال آتش بس در چند روز آینده است. در همین حال، حماس می گوید هنوز سوالات مهمی باقی مانده است.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در میان سیل اخبار نادرست و جنگ روانی ادامه دارد. زیرا این رژیم در میدان نبرد نتوانسته به اهداف اعلام شده خود دست یابد و از این رو با تشدید بحران های انسانی و جنگ روانی سعی در رسیدن به اهداف خود دارد.

منبع: میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا