اقتصادی

باج گیری مدرن در خودرو سازی‌ها شکل گرفته است

۲۱:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۴

باشگاه‌خبرنگاران جوان؛ محبوبه‌کباری – مانی حدادی کارشناس خودرو اطهار داشت: فراموش نکنیم که در لابلای تفسیر خودخوانده مدیران ایران خودرو از قانون‌هایی که خودشان وضع می‌کنند، در نامه‌ای که ایران خودرو ارسال کرده، به‌صراحت اشاره شده است که ماده ۳ مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت هیچ نشانی از این ندارد که آن‌ها باید اعلام قیمت کنند.

وی ادامه داد: جدا از این موضوع، با توجه به اینکه مدیریت ایران خودرو در حال حاضر نه تنها مالکیت ندارد بلکه تحت کنترل بخش خصوصی است، ما با یک تکنیک بسیار مشخص به نام “باج‌گیری مدرن” روبه‌رو هستیم. در واقع، ما شاهد قلدری آشکار هستیم.

او بیان کرد: نه تنها این نامه، بلکه تقریبا هفته گذشته، مدیرعامل ایران خودرو نامه‌ای به وزیر ارسال کرده و به‌صراحت گفته است که “ما خودرو نمی‌فروشیم.

حدادی توضیح داد:این رفتار به زبان عامیانه یعنی اینکه بخش خصوصی که مالک ایران خودروست، خود را برتر از قوانین می‌بیند و به‌طوری رفتار می‌کند که گویا مالکیت کامل دارد و هر کاری بخواهد انجام می‌دهد.

او  گفت: آن‌ها در حال استفاده از تکنیک‌های قدیمی‌اند تا بازار را به تلاطم وادار کرده و مردم و دولت را تحت فشار قرار دهند به‌طوری که حاکمیت مجاب شود به افزایش قیمتی که خودشان رضایت دارند.

وی افزود: همین سیستم است که ما در تقریباً ۱۰ روز اخیر از ایران خودرو شاهد آن هستیم. مدیرعامل  این شرکت بارها اصرار کرده که اوضاع بسیار خراب است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مالک فعلی ایران خودرو خود از دل همین شرکتی که اوضاعش خراب است، بیرون آمده است.

وی افزود:پس چطور این اوضاع خراب است؟ هیچ‌گاه ایران خودرو توضیحات کافی درباره فرمول ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ضررش ارائه نکرده و چرا همه بار مشکلات بر دوش مردم است؟ 

کارشناس خودرو بیان کرد: این شرکت تا به حال توضیح نداده‌اند که خودروهایی که تولید می‌کنند چه وضعیتی در خیابان‌ها دارند و بارها نیز از بُعد کیفیت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

حدادی اظهار کرد:مگر همان‌طور که در پاییز و زمستان سال گذشته اعلام شده بود که اگر قیمت افزایش یابد، تولید و تیراژ افزایش پیدا خواهد کرد؛ چرا این وعده‌ها عملی نشد؟ حالا شرایط به مراتب وخیم‌تر شده و به‌دلیل مدیریت خصوصی حاکم بر این وضعیت، این احساس حاکمیت وجود دارد، در حالی که ایران خودرو به‌مراتب بزرگ‌تر از مالک فعلی آن یعنی “کروز است.

 

منبع: توسعه برند به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

علی عزیزی

من به بررسی و پوشش اخبار مربوط به تجارت کشاورزی، صنعت و وب‌گردی پرداخته و تلاش می‌کنم تا تصویری کامل از این زمینه‌ها ارائه دهم. هدفم این است که تحولات این حوزه‌ها را از طریق تحلیل‌های دقیق و پوشش خبری به مخاطبان منتقل کنم و آنان را در جریان تازه‌ترین اتفاقات قرار دهم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا