وب گردی

حذف وبلاگ نویسان معلم؛ ارسال تصویر دانش آموز اشتباه است

چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دو معلم فعال در شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش و معروف به معلم وبلاگ نویس از اخراج خود خبر دادند و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این ویدئو و پورش خبر اخراج این دو معلم وبلاگ نویس را تکذیب و اعلام کردند که وبلاگ نویسی ممنوع است زیرا حریم خصوصی دانش آموز محترم است و باید توسط خانواده و سیستم آموزشی مدرسه حفظ شود.

این اولین باری نبود که چنین تصمیمی با واکنش شدید کاربران مواجه شد. بهمن ماه سال گذشته بود که یکی از معلمان قائم شهری به دلیل پخش آهنگ گانگستر شهر آمل در کلاس و گذاشتن فیلم مربوطه از کار اخراج شد. در هر دو مورد، کاربران نسبت به خبر اخراج این معلم وبلاگ نویسان واکنش منفی نشان دادند و انتقادات زیادی را مطرح کردند.

در اینجا لازم به ذکر است که اکثر سیستم های آموزشی نسبت به ارسال تصاویر و فیلم های دانش آموزان توسط معلمان حساس بوده و محدودیت ها و مقررات زیادی در این زمینه ایجاد می کنند. محمدرضا نیک نژاد، معلم و کارشناس تعلیم و تربیت معتقد است: «انتشار عکس و فیلم دانش آموزان مصداق نادیده گرفتن حقوق آنان است و می تواند عواقب بسیار منفی برای دانش آموزان داشته باشد».

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان در مراسم مختلف کشوری و سیاسی مورد سوء استفاده گسترده قرار می گیرند و حقوق آنها اجحاف می شود اما منع و چارچوبی در این وزارتخانه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این دوگانگی نوعی سیاه نمایی در خصوص اهمیت دانش آموزان برای آموزش و پرورش است، می افزاید: این موضوع در تمام دنیا قاب هایی دارد و تمام سیستم های آموزشی بر این موضوع تمرکز دارند که امکان انتشار نام، تصویر و یا سایر دانش آموزان وجود دارد. اطلاعات هویتی در شبکه های اجتماعی چه عواقبی دارد، آنها حساس هستند. به خصوص در مورد دانش آموزان زیر ۱۸ سال که والدین آنها باید این را بدانند و از این بابت خوشحال باشند، زیرا مسئولیت اولیه دانش آموزان زیر ۱۸ سال (در دوران کودکی و نوجوانی) بر عهده والدین آنهاست و آنها بر هر موسسه دیگری ارجحیت دارند. و حق دارند.”

این کارشناس آموزش و پرورش می گوید: اما در جلسه ای که در حال برگزاری است و به دنبال تصویب قانون و چارچوب است که در مجموع به دلیل عواقب احتمالی انتشار تصاویر دانش آموزان امری بسیار خوب و مثبت است، نکته مهمی وجود دارد. و آن شرایطی است که در این شرایط حقوق کودکان به شکل گسترده تری ضایع می شود، یعنی شاهد استفاده ابزاری از دانش آموزان در تبلیغات جناح های انتخاباتی در مراسم مختلف دولتی و سیاسی هستیم. از انتشار تصاویرشان گرفته تا رهبری آنها در راهپیمایی ها در قالب سازمانی و توسط نهادهای مختلف. در اینجا نیز حقوق دانش آموزان بسیار بیشتر تضییع می شود، اما حساسیتی که در آموزش و پرورش در موضوع معلم وبلاگ نویسی وجود دارد در سایر مواردی که به آن اشاره شد دیده نمی شود. مشکلی که دانش آموزان را به طور گسترده مورد استثمار قرار می دهد و حقوق آنها را زیر پا می گذارد.»

نیک نژاد درباره نقش معلمان در این زمینه توضیح می دهد: «مشکل دیگر این است که معلمان ما در این زمینه ها آموزش های لازم را ندیده اند و هیچ بخشنامه و چارچوب تعیین کننده ای برای معلمی که قصد انجام چنین فعالیت هایی را دارد وجود ندارد. اخراج معلم به خاطر چنین اشتباهی اشتباه است. ابتدا باید حد و مرزها را تعیین کرد و سپس اگر کسی آنها را نقض کرد مجازات شود. من به شخصه کاملا مخالف این هستم که تصاویر دانش آموزان به خصوص بدون اجازه خانواده آنها در فضای مجازی منتشر شود، اما در عین حال فکر می کنم آنها تصمیم درستی برای اخراج معلمی در شرایط نامطمئن گرفته اند که حدود آن مشخص نیست. . این اتفاق نیفتاده است.”

وی درباره دو معلم وبلاگ نویسی که خبر اخراج خود را در فضای مجازی منتشر کردند، گفت: باید توجه داشت که برخی از معلمان که دست به چنین کاری می زنند در وهله اول علاقه مند هستند و سعی می کنند خلاقیت خود را در زمینه خاصی بروز دهند. وقتی شخصا پیگیری کردم دیدم این دو معلم بسیار علاقه مند و خلاق هستند و اتفاقا آموزش و پرورش می تواند به جای اخراج آنها از پتانسیل آنها استفاده کند، البته حقوق همین دانش آموزان در سطوح بسیار بالاتری است. “

حذف وبلاگ نویسان معلم؛ «انتشار عکس دانش آموز اشتباه است»/ فرماندار دوگانه آموزش و پرورش: حضور دانش آموزان در مراسمات سیاسی

به طور کلی موضوع اشتراک گذاری عکس و فیلم کودکان با رشد شبکه های اجتماعی در چند دهه گذشته چه از طریق والدین و چه از طریق معلمان بسیار مورد بحث بوده است. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که انتشار مکرر تصاویر کودکان در شبکه های اجتماعی ممکن است دلیل شکل گیری شخصیت های دراماتیک (هیستریک) باشد، زیرا این کودکان دائماً به دنبال تأیید دیگران هستند و در بزرگسالی مورد توجه قرار می گیرند و مشکلات ارتباطی و شخصیتی زیادی را تجربه می کنند. نیک نژاد همچنین در این خصوص توضیح داد: بسیاری از مردم از عواقب احتمالی انتشار تصاویر دانش آموزان در شبکه های اجتماعی اطلاعی ندارند، به همین دلیل نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی دهند و وانمود می کنند که مشکلی با این اتفاق ندارند، اما واقعیت این است که می توان به طرق مختلف با این دانش آموزان بدرفتاری کرد. بیایید فرض کنیم برخی از معلمان وبلاگ نویسی که احتمالا (نمی توانم با اطمینان بگویم) از دانش آموزان خود به عنوان ابزاری برای کسب اعتبار، به دست آوردن فالوور و احتمالاً منافع اقتصادی استفاده می کنند، با توجه به شرایط رو به رشد و گسترش شبکه های اجتماعی، این دانش آموزان آنها را با پیامدهای مختلف.

وی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی در این زمینه می گوید: رسانه ها، خبرنگاران و خبرگزاری های مختلف باید به این موضوع ورود کنند و از متخصصان این حوزه کمک بگیرند تا متوجه خطرات انتشار عکس های خود در شبکه های اجتماعی شوند. دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. بسیاری از والدین و معلمان متوجه این عواقب نمی‌شوند و زمانی متوجه آن می‌شوند که دیگر دیر شده است. یعنی باید با کارشناسان رسانه‌ای، کارشناسان حقوقی و روان‌شناسان کودک در این زمینه گفت‌وگو شود. هر کدام از آنها بتوانند از روی تخصص خود پیامدهای منفی این موضوع را روشن کنند و سپس رسانه ها سعی کنند این اطلاعات را منتشر کنند و خانواده ها را نسبت به این مهم حساس کنند.

نیک نژاد تاکید می کند: در نهایت به عنوان یک معلم و فردی که در شبکه های اجتماعی عضویت دارم، تاکید می کنم که ما در این موضوعات بسیار تازه کار هستیم و تجربه لازم را نداریم، بنابراین باید حساسیت خود را نسبت به دو طرف افزایش دهیم. داستان. این بدان معناست که معلمی که می خواهد چنین کاری انجام دهد باید از خود بپرسد که آیا کاری که انجام می دهد درست است یا نه و چه عواقبی می تواند داشته باشد. به صورت شفاف و ساختارمند مطرح می شود.» متأسفانه به نظر می رسد رویکرد قهری در چنین مواردی راحت ترین ابزاری باشد که هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا