استراتژی تازه برند جنرال موتورز؛ سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری برای احیای خودروهای بنزینی در قلب آمریکا

برند جنرال موتورز با اعلام سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در سه کارخانه بزرگ آمریکا، استراتژی خود را برای افزایش تولید خودروهای بنزینی علیرغم رکود بازار خودروهای برقی آشکار ساخت. این تصمیم نشاندهنده چرخش مهمی در مسیر برند جنرال موتورز و تداوم رقابت در بازار پرتلاطم خودروسازی آمریکاست.
به گزارش توسعه برند، جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز ایالات متحده، با اتخاذ یک استراتژی جدید، بار دیگر برند خود را در کانون توجهات صنعت خودروی جهان قرار داد. این شرکت بهتازگی اعلام کرد که با سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در سه مرکز تولیدی واقع در میشیگان، کانزاس و تنسی، قصد دارد تولید خودروهای بنزینی را تقویت کند؛ آن هم در شرایطی که بازار جهانی، تحت تاثیر رشد کند فروش خودروهای برقی قرار گرفته است.
این اقدام از سوی برند جنرال موتورز، برای بسیاری از کارشناسان صنعت نوعی عقبنشینی استراتژیک نسبت به برنامه قبلی این کمپانی تلقی میشود؛ برنامهای که تا همین چند ماه پیش متعهد به توقف کامل تولید خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۵ بود. با این حال، روند کند پذیرش خودروهای برقی بین مشتریان و فشارهای ناشی از سیاستهای دولتی نظیر تعرفههای سنگین بر خودروهای وارداتی، زمینهساز تجدیدنظر این غول خودروسازی شده است.
در مهمترین بخش این سرمایهگذاری، کارخانه Orion Assembly در میشیگان که قرار بود از سال آینده تولید وانتهای برقی را آغاز کند، اکنون به خط تولید شاسیبلندها و وانتهای بنزینی فولسایز مجهز خواهد شد؛ اقدامی که از اوایل ۲۰۲۷ عملیاتی میشود. این تغییر تمرکز تولید به سمت خودروهای سوخت فسیلی، در حالی رخ میدهد که دولت بایدن از این تصمیم استقبال کرده و آن را نشانهای از احیای صنعت خودروسازی آمریکا میداند.
در همین حال، کارخانه Fairfax در کانزاس نیز قرار است تا پایان امسال تولید نسخه تمامبرقی شورولت بولت را آغاز کند. اما برند جنرال موتورز اعلام کرده که از میانه سال ۲۰۲۷، تولید شورولت اکواینکس بنزینی هم در این کارخانه کلید خواهد خورد. این موضوع نشاندهنده تعهد همزمان به توسعه محصولات برقی و حفظ بازار خودروهای بنزینی است.
به گفته مدیرعامل جنرال موتورز، موفقیت این برند در بازار آمریکا نیازمند توازن میان سرمایهگذاری روی نوآوریهای برقی و پاسخ به تقاضای قوی بازار سنتی است. او همچنین تاکید کرد: «برای حفظ جایگاه رهبری برند جنرال موتورز، به سرمایهگذاری مستمر در زنجیره ارزش خود نیاز داریم.»
یکی دیگر از محورهای مهم برنامه سرمایهگذاری اخیر، کارخانه Spring Hill در تنسی است که قرار است از سال ۲۰۲۷ تولید کراساوور بنزینی شورولت بلیزر را آغاز کند. این خودرو در کنار مدلهای برقی کادیلاک Lyriq و Vistiq تولید خواهد شد و همچنان نسخه بنزینی کادیلاک XT5 نیز در این کارخانه ساخته میشود؛ موضوعی که بر راهبرد چندمحصولی برند جنرال موتورز تاکید دارد.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
برند جنرال موتورز اعلام کرده که طی دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷، مجموع هزینههای سرمایهای خود را سالانه میان ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار حفظ خواهد کرد؛ رقمی قابل توجه که تمرکز بر پروژههای کلیدی و افزایش بهرهوری را برجسته میکند. همچنین سرمایهگذاری ۸۸۸ میلیون دلاری در کارخانه پیشرانه نیویورک برای افزایش ظرفیت تولید موتورهای بنزینی، بخشی از همین نقشه راه جدید است.
این تصمیمات بهویژه در شرایطی اتخاذ شده که دولت آمریکا با اعمال تعرفههای جدید روی خودروهای وارداتی، خودروسازان بزرگ مانند جنرال موتورز را به انتقال بیشتر تولید به خاک ایالات متحده تشویق میکند. منابع خبری میگویند در نشست مارس گذشته مدیرعامل جنرال موتورز و رئیسجمهور وقت آمریکا، درباره نیاز به تسهیلات قانونی برای تولید و سهم برند جنرال موتورز در احیای صنعت خودروی آمریکا رایزنی شد.
به گزارش رویترز، در نهایت باید گفت، استراتژی جدید برند جنرال موتورز نشاندهنده واقعگرایی و قدرت تطبیق این برند باسابقه با تحولات بازار جهانی خودرو است. اکنون باید دید این رویکرد چگونه آینده رقابت برندهای سنتی و نوآور را در آمریکا دستخوش تغییر خواهد کرد.