مقایسه محتوای سینما و نمایش خانگی در ۱۴۰۲

مقایسه محتوای سینما و نمایش خانگی نشان میدهد نمایش خانگی در شبکه اجتماعی ایکس مورد توجه بیشتر مخاطبان بوده است، اما شاید برای رسیدن به پاسخی دقیقتر باید از خودتان بپرسید که سال گذشته بیشتر به سینما رفتید یا روی مبل و در حالت دلخواه مشغول تماشا در نمایش خانگی بودید؟
به گزارش توسعه برند به نقل از لایفوب، در پی پاسخ به این سوال تمامیِ فیلمهای سینمای ایران و محصولات نمایش خانگی که در سال ۱۴۰۲ اکران و پخش شدند مورد بررسی قرار داد. بازۀ زمانی مورد بررسی تمام سال ۱۴۰۲ است و فقط در شبکه اجتماعی ایکس بررسی شدند.
ایکس در تسخیر طرفداران نمایش خانگی
توییتر در سال ۱۴۰۲، ۷۵ هزار محتوای مرتبط با تولیدات نمایش خانگی داشت. فیلمهای سینمایی اکرانشده در این مدت کمتر از۳۶ هزار محتوا داشتند. این موضوع در گزارش لایفوب از مقایسه محتوای سینما و نمایش خانگی نشان میدهد که محصولات نمایش خانگی بسیار بیشتر از محصولات سینمایی در بین توییتریها مخاطب دارند.
زخم کاری در اوج محتوا
فصل دوم سریال زخم کاری بیشترین میزان توجه کاربران توییتر را در سال گذشته داشت. گرچه بسیاری از کاربران از افت کیفیت این سریال گفتند، اما همچنان با ۲۲ هزار محتوا، سریالِ مهدویان مورد توجه است.
پس از زخمِ کاریِ مهدویان، گناه فرشته با بازیِ شهاب حسینی بیشترین میزان محتوا را داشت. بیش از ۱۲ هزار محتوا در مورد این سریال و حواشیِ آن منتشر شده است. پوست شیر، مهمونی اثر ایرج طهماسب، رهایم کن و مگه تموم عمر چندتا بهاره؟ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
گناه فرشته رتبه دوم بیشترین محتوا
در این گزارش که به مقایسه بین سینما و نمایش خانگی پرداختیم ۵ سریال پرمحتوای سال گذشته را با دقت بیشتری بررسی کردیم. ۴۰% از محتوای مرتبط با سریال زخم کاری نظرات مثبت بودند و ۳۱% نظرات منفی که نشان میدهد فصل دوم سریال زخم کاری نسبتا مورد پسند کاربران توییتری بوده است. پس از آن گناه فرشته با ۴۵%، نظر مثبت بیشتری را به خود جلب کرده است.
سه سریال بعدی شدیدا تحت تاثیر حاشیهها قرار گرفتند. حضور بدون حجاب پانتها بهرام در مراسم سریال پوست شیر باعث دوقطبیِ کاربران توییتری شد. عدهای به این واسطه حتی از سریال تعریف کردند و برخی دیگر از کاربران نسبت به سریال نگاه منفی پیدا کردند.
در زمانی که اعتراضات سال ۱۴۰۱، با محوریت حقوق زنان موضوع مهمی در کشور شد، نویسندگان مجموعۀ مهمونی دست به ریسک زدند و دیالوگی در مجموعه قرار دادند: «خواهرمو گرفتن» که اشاره به عروس شدن خواهر شخصیت عروسکی داشت. این نوع بیان و همزمانیِ آن با اعتراضات باعث شد که بالغ بر ۹۰% از کاربران نسبت به مجموعۀ مهمونی، ایرج طهماسب و حتی نماوا نگاه منفی داشته باشند.
سریال رهایم کن نیز مورد اعتراض بخشی از کاربران قرار گرفت. آنها اعتقاد داشتند که محتوای این سریال به شدت غیراخلاقی و نامتناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی است.
مهران مدیری کماکان مورد توجه
رئالیتیشوها (مجموعههای غیرداستانی) از موارد پربازدید در شبکههای نمایش خانگی شدهاند. در سال گذشته، حضور مهران مدیری با برنامۀ اسکار بیشترین میزان توجه را در بین این نوع از برنامهها به خود جلب کرد و شاید باعث شد در مقایسه محتوای سینما و نمایش خانگی کفه به سمت نمایش خانگی سنگینتر شود. صداتو و ۲ بازیِ مافیا یعنی شبهای مافیا: زودیاک و پدرخوانده به ترتیب بیشترین میزان محتوای مرتبط را در این دسته داشتند.
مجموعههای غیرداستانی مورد توجه کاربران
مقایسه بین محتوای سینما و نمایش خانگی نشان میدهد ۵ رئالیتیشو پرمحتوا وجود دارد. اسکار با ۶۴% محتوای مثبت بیشترین میزان نظر مثبت کاربران در این دستهبندی را داشت. اگر حاشیههایی مانند حضور بدون حجاب پانتهآ بهرام در اکران پوست شیر یا حمایتهای برخی از کاربران توییتری از فیلمهای انقلابی و دفاع مقدس را کنار بگذاریم، میتوان گفت که در بین بیش از ۶۰ اثر بررسیشده در این پست، اسکار بیشترین نظر مثبت کاربران را به خود جلب کرده است.
پس از اسکار، صداتو با ۶۰% و زودیاک با ۵۲% بیشترین نظر مثبت کاربران را داشتند. اگر چه میزان محتوای مرتبط با رئالیتیشوها نسبت به سریالهای نمایش خانگی کمتر است، اما میتوان گفت که در سال ۱۴۰۲، مجموعههای غیرداستانی بهتر توانستند نظر مثبت کاربران توییتری را جلب کنند.
جنگجهانی غیرقانونیها علیه رسمیها
در بین فیلمهای سینمایی اکرانشده (یا فیلمهایی که به صورت غیرقانونی منتشر شدند) در سال ۱۴۰۲، فیلمهای غریب، فسیل و ضد بیشترین میزان محتوا را داشتند. فیلم فسیل سال گذشته توانست رکورد بیشترین میزان فروش تاریخ سینما را بزند. فیلمهای غریب، ضد و سرهنگ ثریا، توسط کاربران انقلابیِ توییتر معرفی و تبلیغ شده به همین دلیل میزان محتوای بالایی دارد. همچنین بعضی از این فیلمها حواشیای داشتند که منجر به افزایش محتوای مرتبط شد.
نکتۀ مهم دیگر هم فیلمهایی با پخش غیرقانونی بود. فیلم جنگ جهانی سوم ابتدا در شبکههای اجتماعی دست به دست چرخید و سپس در سینما اکران شد. فیلمهای «تفریق»، «شب، داخلی، دیوار»، «بیرویا»، «اورکا» و «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» همگی در بین ۲۰ فیلم پرمحتوای سال گذشته بودند که مجموعا ۶ هزار محتوا داشتند.
فسیل موفق در گیشه ناموفق در جلب نظر کاربران ایکس
کاربران توییتر نسبت به فیلمهای انقلابی مهربانتر بودند. فیلمهای غریب و ضد با حمایت کاربران انقلابی توانست درصد بالایی از توجه کاربران را جلب کند.
فیلم فسیل با وجود فروش بالا در گیشه اما نظر مثبت کاربران توییتری را جلب نکرد و ۵۴% محتوای منفی داشت.
فیلم جنگ جهانی سوم، با وجود پخش غیرقانونی در ابتدا، مجموعا نظر مثبتی داشت و ۴۵% از توییتها نظر مثبت نسبت به فیلم بود.
پایان