محکومیت «اسنپپی» به رویههای انحصاری

چند روز پس از صدور رای شورای رقابت مبنی بر محکومیت رویههای انحصاری در قراردادهای اسنپفود، شورای رقابت با شکایت دیجیپی، در رایی جدید، «اسنپپی» را نیز بهدلیل شروط ضدرقابتی و انحصاری در قراردادهای خرید اقساطی با فروشگاهها، محکوم کرد.
به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، بر اساس رای صادره در شورای رقابت، اسنپپی محکوم به توقف رویه ضد رقابتی و عدم تکرار آن شد.
شروط مورد اشاره شورای رقابت، محدودیتهایی مبنی بر ممنوعیت خروج از قراردادهای خاص، ممانعت از همکاری با سایر رقبا و تعیین جریمهها و ضمانتهای اجرایی در صورت عدم رعایت این شروط بوده که در قراردادهای اسنپپی با پذیرندگان (فروشگاههای آنلاین و حضوری) قرار داشته است.
شورای رقابت اعلام کرده، با وجود آنکه در قراردادهای اسنپپی از عبارات اجبارکننده استفاده نشده، اما بندهای قرارداد به نحوی تعریف شدهاند که مانع از همکاری پذیرنده با دیگر رقبا میشوند و امکان خارج شدن از قرارداد با اسنپپی را نمیدهند.
این رای که ناظر بر رقابت در بازار اعتبارات کوتاه مدت چندقسطه یا (BNPL) است، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور طرفین و کارشناسان مستقل مرکز ملی رقابت صادر شد.
با رای شورای رقابت مبنی بر حذف بندهای ضدرقابتی از قراردادهای اسنپپی، فروشگاهها امکان انعقاد قرارداد فروش اعتباری با چندین شرکت لندتک را خواهند داشت و کاربران بیشتری امکان استفاده از اعتبار قسطی خرید کالا و خدمات از فروشگاههای متعدد را پیدا میکنند.
دیجیپی به عنوان بازیگر اصلی حوزه لندتک در ایران با اشاره به این رای، در لینکدین نوشته است: همواره از رقابت سالم و شفافیت در بازار و حفظ منافع پذیرندگان حمایت میکنیم.
پایان