در پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴ بررسی شد: نمونه ایدهآل حکمرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال

در پنل ایستگاه آینده نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، امیرحسین شبیریزنجانی، مدیرعامل شرکت شاپرک و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره نمونه ایدهآل حکمرانی در اقتصاد دیجیتال به سخنرانی پرداختند.
توسعه برند، امیرحسین شبیری در پنل ایستگاه آینده گفت: «حکمرانی اساسا باید نقش تنظیمگری بازار را ایفا کند و اصلیترین جنبه آن این است که در تعامل با بازیگران زیستبوم فناوری باشد. اگر کسی قاعده بازی را رعایت نکرد، کمک کند با قانون تطبیق پیدا کند. در واقع حکمرانی به معنای تمرکز است. زمانی که فردی صحبت از سیاستگذاری میکند آن را به معنای تمرکز بر کسبوکار میبینند! در صورتی که باید از این اصل دوری کرد و به سمت تمرکززدایی پیش رفت. به طور کلی باید به فکر تعامل با اجزای زیستبوم و ارتباط با بازیگران آن باشیم.»
شبیری درباره تجربه جهانی رگولاتوری در سایر کشورها گفت: «شرایط کشور ما به لحاظ فرهنگ، حکمرانی، ژئوپلتیک و اقتصادی کاملا متفاوت است. بنابراین نمیشود نسخه سایر کشورها را برای کشور خودمان نیز ارائه دهیم. در صنعت پرداخت مدلهای بسیاری داشتیم اما بیشترین مدلی که برایمان بهروری داشت مدل پرداختی مرسوم در کشور استرالیا بود که تصمیم گرفتیم مقرره نویسی آنها را منطبق با کشورمان شخصیسازی کنیم.»
امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره نمونه مناسب حکمرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: «نمونه ایدهآلی که میشود برای حکمرانی اقتصاد دیجیتال استفاده کرد بهنظرم به خیلی از مسائل بستگی دارد. از دیدگاه من در تنظیمگری ادبیات حکمرانی جهانی ما تنها به تعیین ضوابط و دستورالعملها بسنده نمیکنیم. یک مواقعی پیش میآید که باید تعامل مشترک میان اجزای زیستبوم اتفاق بیفتد. یک جاهای دیگر نیز رگولاتور باید به طور مستقیم وارد شود. بنابراین ما نیازمند آن هستیم که رویکردمان در رگولاتوری تغییر کند و رویکرد چندوجهی در حوزه تنظیمگری رگولاتوری در کشور جا بیفتد.»
مدیرعامل شاپرک بیان کرد: «بهنظرم رگولاتوری مانند پدر و مادری است که نگران آینده فرزندش است و او را راهنمایی میکند. بنابراین این موضوع هیچ تضاد منافعی با کسبوکارها ندارد. این موضوعات در واقع در راستای هم هستند و چون رگولاتور نگاه سیستمی دارد، کمک میکند تا کسبوکارها پایدارتر به فعالیت خود ادامه دهند.»
کلاهدوزان اضافه کرد: «در حوزه تجارت الکترونیکی ما یک نقطه را نداریم که حرف آخر را بزند. به همین خاطر باید از تشکیل تشکلهای صنفی حمایت کنیم تا بتوانیم در توسعه مسیر اقتصاد دیجیتال موثر باشیم.»
لازم به ذکر است؛ اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار میشود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناور در قالب غرفهدار، ۱۵۰ سرمایهگذار استارتاپی، ۴۰۰ جلسه بین کسبوکارها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی خواهد بود.
توسعه برند حامی رسانهایی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴