اخراج ۱۴۰۰۰ مدیر: چگونه اخبار کذب در مورد آمازون، برند این شرکت را در معرض خطر قرار داد؟

انتشار یک آمار نادرست در مورد اخراج ۱۴۰۰۰ مدیر توسط آمازون، به سرعت در شبکههای اجتماعی و رسانهها پخش شد و نشان داد که چگونه عطش به کلیک و تعامل، میتواند بر صحت اطلاعات غلبه کند و در نهایت به اعتبار برند آمازون لطمه بزند.
به گزارش توسعه برند؛ اگر در چند روز گذشته در گوگل یا تقریباً هر وب سایت رسانه های اجتماعی بوده اید، ممکن است داستان هایی در مورد اخراج آمازون دیده باشید که در حال پخش شدن است.
و اگر به اندازه کافی کنجکاو بودید که روی هر یک از آن داستان ها کلیک کنید، ممکن است متوجه شده باشید که آمازون ظاهراً قصد دارد تا پایان این سه ماهه ۱۴۰۰۰ مدیر را اخراج کند – رقمی تکان دهنده، حتی برای شرکتی به بزرگی آمازون.
اما این رقم نادرست است. نه تنها این، به نظر می رسد که اساساً از هیچ جا ابداع شده است، قبل از اینکه توسط جریان تیترها در اخبار گوگل، رشته های وایرال ردیت و اینفلوئنسرهای لینکدین که آن را به عنوان یک واقعیت تجزیه و تحلیل می کنند، برداشته شود.
در واقعیت، آنچه در حال رخ دادن است، کمتر داستان یک غول تجارت الکترونیک است که ساختار مدیریتی خود را مسطح می کند، و بیشتر یک داستان هشدار دهنده در مورد چگونگی گسترش سریع و بی رویه اخبار نادرست در محیط رسانه ای فعلی ما است.
آمازون چه چیزی را اعلام کرد؟
اولین چیزی که باید بدانید این است که آمازون ۱۴۰۰۰ اخراج را اعلام نکرده است و نگفته است که می خواهد رتبه مدیران خود را با این تعداد کاهش دهد.
برد گلاسر، سخنگوی آمازون به فست کامپانی گفت: “این ادعا نادرست است و بر اساس فرضیات نادرست است.” “در سپتامبر ۲۰۲۴، ما با کارمندان به اشتراک گذاشتیم که هدفی را برای افزایش نسبت مشارکت کنندگان فردی به مدیران تا ۱۵٪ در سراسر سازمان های خود تعیین کردیم، زیرا زمان مناسبی برای نزدیک شدن به مشتریان و تقویت فرهنگ مالکیت خود بود. روشهای مختلفی برای دستیابی به این افزایش بدون حذف نقشها وجود دارد. ما اکنون به آن هدف رسیده ایم، که معتقدیم به تیم های ما این امکان را می دهد که در حین نوآوری برای مشتریان، حتی سریعتر حرکت کنند.”
طرح مشارکت کننده به مدیر که در بیانیه گلاسر به آن اشاره شده است، هیچ رازی نبود. این موضوع یادداشتی از اندی جسی، مدیرعامل، بود که ماه ها پیش به طور عمومی در وب سایت آمازون به اشتراک گذاشته شد. در آن، جسی گفت که این طرح “لایه ها را حذف می کند و سازمان ها را بیشتر از آنچه امروز هستند، مسطح می کند.”
اگرچه این قطعاً به نظر می رسد که آمازون به دنبال داشتن مدیران کمتری بوده است، اما در هیچ کجای آن جسی چیزی در مورد ۱۴۰۰۰ مدیر نمی گوید. و با این حال، این رقم توسط تعداد زیادی از رسانه های خبری آنلاین – که ظاهراً بسیاری از آنها در هند مستقر هستند – فقط در این هفته گزارش شده است. این گزارش ها آنقدر مکرر بودند که “اخراج آمازون” به یکی از پرطرفدارترین جستجوها در گوگل تبدیل شد. بیشتر این داستانها حاوی ارجاعات مبهم به منابع، یا اصلاً بدون منبع بودند، و برخی از آنها به سادگی این خبر را به «گزارشهای رسانهای» نسبت میدادند.
در همان زمان، بسیاری از این رسانهها توسط اخبار گوگل فهرستبندی شدند و به آنها ظاهری از مشروعیت دادند. و بنابراین اگر قرار بود پس از جستجوی “اخراج آمازون” در گوگل، تیترها را بررسی کنید، به راحتی می توانستید به این ایده برسید که آمازون در حال اخراج مدیران به صورت هزاران نفر است. ما برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا هیچ یک از این داستان ها دستورالعمل های محتوای خود را برای اخبار گوگل نقض می کند، با گوگل تماس گرفته ایم. [تصویر: از طریق گوگل] رقم ۱۴۰۰۰ از کجا آمده است؟
جستجوی معکوس زمانی از تیترهای اخیر مربوط به آمازون نشان میدهد که حداقل یکی از داستانهای اولیه، بیزینس اینسایدر را به عنوان منبع اصلی رقم ۱۴۰۰۰ ذکر کرده است، اما بیزینس اینسایدر هرگز آن را گزارش نکرده است.
در ماه اکتبر، BI یادداشتی از مورگان استنلی را گزارش داد که در آن بانک سرمایه گذاری تخمین زد که آمازون می تواند در صورت حذف تقریباً ۱۳۸۳۴ نقش مدیریتی، تا ۳.۶ میلیارد دلار صرفه جویی کند. تیتر BI این تخمین را به ۱۴۰۰۰ گرد کرد، اما باز هم، این داستان در مورد اخراج هایی که در واقع رخ داده اند نبود. این در مورد یک تحلیل گمانه زنی برای سرمایه گذاران بود که توسط یک شرکت شخص ثالث انجام شد.
آنچه احتمالاً اتفاق افتاده است این است که یک رسانه خبری دیگر این عدد را به اشتباه تفسیر کرده، آن را برای اخراج های واقعی اعمال کرده و با آن پیش رفته است. مشخص نیست کدام رسانه اولین بار این کار را انجام داده است، اگرچه به نظر می رسد وب سایت فایننشال اکسپرس هند یکی از اولین داستان ها را منتشر کرده است. مقاله آن، که روز سه شنبه منتشر شد، هیچ منبع پیوندی یا حتی خط فرعی را شامل نمی شود. (ما برای روشن شدن منبع یابی این مقاله با فایننشال اکسپرس تماس گرفته ایم.)
در چند روز آینده، رسانه های دیگر با نسخه خود از داستان اخراج آمازون دنبال شدند. آن داستانها داستانهای بیشتری را به وجود آوردند، همه از یکدیگر نقل قول میکردند یا صرفاً این رقم را به عنوان واقعیت گزارش میکردند. به این ترتیب اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی وارد صحنه شدند، که احتمالاً آن تیترها را دیدند و از آنها به عنوان فرصتی برای به دست آوردن مقداری تعامل با ورود به استراتژی آمازون استفاده کردند. چرا این اتفاق می افتد و چرا کسی باید اهمیت دهد؟
تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی جعلی در محیط اطلاعاتی فعلی ما به اندازه کافی دشوار است، اما الگوریتم های رسانه های اجتماعی، مشوق های تعامل و کلیک و عدم کنترل کیفیت از سوی پلتفرم های بزرگ، همه این وضعیت را بدتر می کنند.
این مشکل جدیدی نیست. سال گذشته، ما در مورد چگونگی ترند شدن یک رشته داستان های جعلی در مورد چک های محرک ۱۲۰۰۰ دلاری از خدمات درآمد داخلی (IRS) برای چندین روز در گوگل نوشتیم، که عمدتاً توسط وب سایت هایی که URL های قدیمی را تغییر داده بودند، هدایت می شد.
اما این پدیده ها بدون قربانی نیستند. اخبار نادرست می تواند آسیب های واقعی در زندگی ایجاد کند، چه ایجاد امیدواری در میان آمریکایی های کم درآمد که یک چک محرک غول پیکر در راه است تا به آنها در پرداخت قبوض خود کمک کند، یا ایجاد اضطراب غیرضروری برای افرادی که اتفاقاً به عنوان مدیر در یکی از بزرگترین شرکت های جهان کار می کنند.