برندهای ایرانی

لوگویی برای برند گردشگری اصفهان

پایگاه خبری توسعه برند، فراخوان ملی طراحی لوگو برند گردشگری استان اصفهان اعلام شد.

 محمد تقی‌طغرایی، عضو هیئت علمی گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان با اعلام این خبر گفت: بهمن‌ماه سال ۹۸ در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از برند ملی گردشگری کشور که نشان سیمرغ با شعار «ایران باشکوه، تجربه‌ای متفاوت» بود، رونمایی شد.

او ادامه داد: هدف این برند ملی که شورای عالی برند گردشگری کشور و دبیرخانه ذیل آن ایجاد شدند، ساماندهی، هماهنگی، توزیع گردشگر در کشور و ارتقاء ارزش برند گردشگری کشور بوده است.

 مجری طرح برند گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه امروز کشورها بر مبنای ارزش برند خود دسته‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: پس از رونمایی از برند کشور و برای شکل‌گیری قطب‌های گردشگری به استان‌ها ماموریت داده شد که متناسب با ظرفیت‌ها و جذابیت‌های استانی برند گردشگری خود را طراحی کند.

طغرایی ادامه داد: بهمن‌ماه سال ۹۹ طی اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و تصویب برند گردشگری، دانشگاه هنر به‌عنوان مجری این طرح، مطالعات آن را آغاز کرد که طی یک سال گذشته تحقیقات کامل پیرامون ظرفیت‌های گردشگری استان انجام و راهنمای طراحی لوگوی گردشگری اصفهان تدوین شد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه تعدادی از  دانشجویان آثار خود را در این زمینه ارائه کرده‌اند، اظهار کرد: با وجود دریافت آثاری از دانشجویان دانشگاه هنر، به علت اهمیت و جایگاه اصفهان و با هدف شرکت همه افراد علاقه‌مند و خلاق، فراخوان به‌صورت ملی اعلام شد.

 طغرایی با اشاره به قواعد و مقررات طراحی لوگو تاکید کرد: با توجه به اینکه راهنمای طراحی با مطالعات عمیق و جامع یک‌ساله تدوین شده، طراحی لوگو برند گردشگری اصفهان باید با مطالعه این راهنما و رعایت قواعد آن انجام شود و هنرمندان در فرآیند طراحی به اصالت طرح، شان و جایگاه اصفهان و مسئله حقوق مالکیت فکری و معنوی اثر توجه داشته باشند.

 مجری طرح برند گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه برای هر برند دو هویت بصری و کلامی قائل هستیم، اظهار کرد: در بخش هویت بصری برند گردشگری اصفهان، با مطالعات انجام شده چهار مفهوم مهم و پرتکرار در جاذبه‌های استان، شناسایی شده است.

 او درباره این مفاهیم گفت: طرح‌های اسلیمی به علت تکرار فراوان در معماری، کاشی‌کاری‌ها و صنایع دستی اصفهان، زاینده.رود به‌عنوان نماد گردشگری استان، گل‌ سرخ به‌عنوان محصول مهم تعداد زیادی از شهرستان‌های اصفهان و صنایع دستی به‌عنوان محصول فرهنگی مهمی که اصفهان را در دنیا با آن می‌شناسند، چهار موضوعی هستند که در طراحی این لوگو باید از آن استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر همچنین به شعار گردشگری اصفهان اشاره و اظهار کرد: اکثر شهروندان به عبارت «اصفهان، نصف جهان» به‌عنوان شعار گردشگری استان اشاره می‌کنند، اما از منظر تخصصی، گردشگری و رقابت‌پذیری در این حوزه چهار مفهوم مورد توجه قرار گرفته است که عبارتند از طنازی و مهمان‌نوازی‌ مردم اصفهان، هنرمند و خلاق بودن اصفهان، زیبایی اصفهان (به لحاظ شهری، کالبدی و طبیعی) و تنوع استان (به لحاظ جذابیت‌های گردشگری، فرهنگی و طبیعی).

طغرایی یکی از مشکلات گردشگری استان را ناشناخته بودن جذابیت‌های مختلف آن دانست و تاکید کرد: در طرح لوگوی گردشگری اصفهان، اهدافی مثل کیفیت‌بخشی و استانداردسازی خدمات گردشگری، توسعه متوازن گردشگر در استان، شناسایی مسیرهای جذاب گردشگری و افزایش سرمایه اجتماعی گردشگری در اصفهان مورد توجه قرار گرفته است که با برندسازی صحیح و تحقق این اهداف، صنعت گردشگری به‌عنوان بستر مهم توسعه پایدار، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

 گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این فراخوان و ارسال آثار خود تا ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰، با شماره ۰۹۱۳۴۰۳۵۹۰۸ تماس بگیرند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا