اقتصادی

دپوی شیرخشک در کارخانجات به ۴۴ هزار تن رسید

علیرضا سلیمی گفت: بنابر آمار ۴۴ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده که این میزان ۲ برابر سال گذشته است و به سبب بلوکه شدن نقدینگی تولیدکنندگان هرچه سریع‌تر باید تمهیداتی در راستای صادرات و تعدیل نرخ پایه گمرکی اتخاذ شود.

او با بیان اینکه صادرات شیرخشک به کندی در حال انجام است، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۷ تا ۲۰ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف داخل، ۱۴ هزارتن آن در ماه باید صادر شود که متاسفانه در شرایط کنونی صادرات به ۷ تا ۸ هزارتن رسیده که این امر منجر به افزایش دپوی شیرخشک و گلایه مندی تولیدکنندگان شده است.

سلیمی درباره آخرین وضعیت صادرات شیرخشک گفت: بنابر آمار در نیمه نخست سال ۹ هزار و ۵۰۰ تن شیرخشک صادر شد و در ۲ تا ۳ ماه اخیر به رغم افزایش تولید و مازاد بر نیاز مصرف ۷ تا ۸ هزارتن شیرخشک صادرشده است، درحالیکه مازاد ماهانه به ۱۴ هزارتن می‌رسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید شیرخشک تا پایان سال به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن برسد.

او گفت: با توجه به آنکه عمده صادرات شیرخشک به عراق و افغانستان انجام می‌شود، از این رو دولت به تعهد خود مبنی بر عدم نیاز به رفع تعهد ارزی باید عمل کند چراکه عمده تجارت با کشور‌های منطقه بصورت ریالی است که این امر در کنار تعدیل نرخ پایه ارزی به امر رونق صادرات و کاهش دپوی شیرخشک در انبار‌ها کمک می‌کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا