برندهای ایرانی

حکم ۳۶۰۰ میلیارد تومانی در پرونده صداوسیما علیه آپارات صادر شد

پلتفرم اشتراک ویدئوی آپارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی شکایت جدید صداوسیما درباره انتشار محتوایی توسط کاربران، دادگاه مدیرعامل این پلتفرم را به پرداخت حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان خسارت محکوم کرده است؛ حکمی که به گفته آپارات، می‌تواند پیامدهای جدی برای فعالیت پلتفرم‌های کاربرمحور در ایران داشته باشد.

به گزارش توسعه برند؛ آپارات در این بیانیه اعلام کرده است که طی یازده سال گذشته با ۲۶ پرونده و شکایت از سوی صداوسیما مواجه بوده است. بنابر اعلام روابط عمومی این پلتفرم، پرونده جدید مرتبط به انتشار محتوای بارگذاری‌شده توسط کانالی به نام «نفیسه جون» در بستر این پلتفرم است. دادگاه در این رأی منحصربه‌فرد، مسئولیت محتوای منتشرشده در آپارات توسط کاربران را متوجه پلتفرم و مدیرعامل آن دانسته است.

آپارات به دنبال محکومیت ثبت‌شده در دادگاه در بیانیه خود نوشته:

«در تازه‌ترین رأی صادرشده، روز گذشته مدیرعامل آپارات به پرداخت حدود ۳.۶ همت خسارت بابت انتشار محتوایی که توسط کاربران بر بستر این پلتفرم بارگذاری شده محکوم شده و دادگاه، مسئولیت این محتوا را متوجه پلتفرم دانسته است؛ تفسیری که می‌تواند آینده تمامی سرویس‌های کاربرمحور ایرانی را با تهدیدی جدی مواجه کند.

این در حالی است که ۲ سال پیش، در پرونده‌ای با همین موضوع و طرفین، رأی کیفری صادرشده علیه مدیرعامل آپارات در دیوان عالی کشور و در فرآیند اعمال ماده ۴۷۷ نقض و منجر به برائت شده بود؛ اما با طرح شکایتی دیگر و با استناد به محتوای کانالی متفاوت، مجدداً رأی کیفری جدیدی صادر و سپس با شکایت حقوقی ادعای خسارت چند همتی نمودند.

آپارات بیش از ۶ سال است سامانه‌ای مشابه Content ID یوتیوب برای حفاظت از حقوق صاحبان آثار راه‌اندازی کرده و بارها از سازمان صداوسیما درخواست کرده از همین سازوکار حرفه‌ای و استاندارد جهانی برای مدیریت و صیانت از محتوای خود استفاده کند؛ سازوکاری که خود صداوسیما نیز در پلتفرم‌های جهانی هم اکنون از آن بهره می‌برد.»

بیانیه آپارات در پی شکایت صداوسیما

آپارات در این بیانیه تأکید دارد که صداوسیما هیچ‌گاه مایل به استفاده از سامانه مدیریت حقوق محتوایی آن‌ها نبوده و پیشنهادهای آن هرگز مورد موافقت قرار نگرفته است.

آپارات در ادامه به دنبال سیاست‌های اخیر صداوسیما در بیانیه خود نوشته:

«با این حال، صداوسیما هیچ‌گاه حاضر به پذیرش این مسیر حرفه‌ای و فنی نشد و ترجیح داد به‌جای استفاده از ابزارهای استاندارد جهانی حفاظت از محتوا، مسیر پرونده‌سازی و فشار قضایی علیه آپارات را ادامه دهد؛ مسیری که امروز به صدور حکمی کم‌سابقه علیه بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدیوی ایران منتهی شده است.

نگرانی ما صرفاً یک اختلاف حقوقی یا مالی نیست. نگرانی اصلی آن است که برخی جریان‌ها و اشخاص در صداوسیما، به‌جای پذیرش زیست طبیعی رسانه‌های جدید و پلتفرم‌های مستقل، همچنان در پی حذف، تضعیف و خاموش کردن صداهای دیگر هستند؛ رویکردی که در نهایت نه به تقویت رسانه‌های داخلی، بلکه به کوچ بیشتر مخاطبان به سمت رسانه‌های خارجی منجر خواهد شد.»

بیانیه آپارات در پی شکایت صداوسیما

آپارات در بخش پایانی بیانیه خود بابت تداوم این روند توسط صداوسیما ابراز نگرانی کرده و پرسشی مطرح کرده که آیا با این سیاست‌ها، امکان ادامه فعالیت پایدار برای پلتفرم‌های کاربرمحور ایرانی باقی خواهد ماند؟

“”توسعه برند را در بله و سروش پلاس دنبال کنید””

آپارات تصویری از رأی دادگاه را منتشر کرده است:

صداوسیما همچنان واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

پیش‌تر هم در پرونده‌ای مشابه رأی کیفری صادرشده علیه مدیرعامل آپارات در دیوان عالی کشور و در فرآیند ماده ۴۷۷ نقض و منجر به برائت شده بود.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا