برند تسلا وارد بازار عربستان شد؛ چالش زیرساختها و رقابت با BYD

برند تسلا فروش خودروهای برقی خود را در عربستان آغاز کرد؛ کشوری که با چالشهای جدی از جمله کمبود ایستگاههای شارژ، گرمای شدید بیابان، و رقابت با برندهای تازهوارد مانند BYD مواجه است. برنامه توسعه زیرساختها تحت چشمانداز ۲۰۳۰ سعودی، میتواند آینده خودروهای برقی در این کشور را رقم بزند.
به گزارش توسعه برند، شرکت تسلا (TSLA.O) روز پنجشنبه فروش خودروهای خود را در عربستان سعودی آغاز کرد؛ کشوری که در مسیر اصلی ۹۰۰ کیلومتری شرق به غرب خود، از پایتخت ریاض تا شهر مقدس مکه، حتی یک ایستگاه شارژ خودروهای برقی ندارد.
در سال گذشته میلادی تنها ۲,۰۰۰ خودرو برقی در عربستان به فروش رسید؛ عددی که به گفته تحلیلگر تلِمِتری، سم ابولسمید، بسیار کمتر از میزان فروش تسلا در یک روز کاری عادی بین صبحانه و شام است.
عربستان سعودی، که در حال برنامهریزی برای توسعه زیرساختها و کاهش وابستگی خود به نفت تحت برنامه «چشمانداز ۲۰۳۰» است، تاکنون میلیاردها دلار سرمایه در توسعه بخش خودروهای برقی اختصاص داده است. بر اساس گزارش مشاوران PwC در سال ۲۰۲۴، عربستان تاکنون حدود ۳۹ میلیارد دلار در این بخش سرمایهگذاری کرده است.
با این حال، تسلا با چالشهای جدی در بازار عربستان مواجه است. در این کشور، ایستگاههای شارژ خودروهای برقی بسیار کمیاب هستند. تا سال ۲۰۲۴ تنها ۱۰۱ ایستگاه شارژ در عربستان وجود داشته است، در حالی که همسایه این کشور، امارات متحده عربی، با یکسوم جمعیت، ۲۶۱ ایستگاه دارد.
گرمای شدید تابستان که دمای آن به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) میرسد نیز یکی دیگر از دغدغههاست. این گرما میتواند موجب کاهش سریع شارژ باتری خودروهای برقی شود. همچنین سفرهای طولانی در مسیرهای بیابانی بدون ایستگاههای شارژ غیرعملی به نظر میرسد.
به گزارش رویترز، برند تسلا همچنین با تأخیر در ورود به بازار عربستان در مقابل رقبای خود مواجه شده است. غول خودروسازی چین، BYD، پیش از تسلا در ماه مه ۲۰۲۴ فروش خودروهای خود را در عربستان آغاز کرد و تاکنون در این بازار پیشتازی دارد.