افزایش بدبینی شرکتهای آلمانی برونمرزی به دلیل جنگ ایران

بر اساس این نظرسنجی که از چهار هزار و پانصد شرکت انجام شده است، ۳۲ درصد پاسخدهندگان پیشبینی کردهاند وضعیت فعالیتهای بینالمللی آنها در ۱۲ ماه آینده رو به وخامت برود.
این رقم در مقایسه با نظرسنجی پیشین «چشمانداز کسبوکار جهانی» که توسط اتاقهای بازرگانی آلمان در خارج (AHK) پیش از حملات هوایی آمریکا و اسرائیل به ایران در اواخر فوریه انجام شده بود، ۸ درصد افزایش یافته است.
این بررسی نشان میدهد اختلال در بازارهای انرژی و زنجیرههای تأمین، افزایش شدید هزینه سوخت و نوسان شدید تقاضا، روی فعالیتهای تجاری بینالمللی اثرات منفی زیادی داشته است.
ولکر ترایر، رئیس بخش تجارت خارجی DIHK، در این گزارش گفت: این وضعیت چیزی فراتر از یک کندی اقتصادی است. عدم اطمینان از آینده در حال تبدیل شدن به یک عامل تعیینکننده است.
بر اساس این گزارش، با وجود تیرهتر شدن چشمانداز آینده، ارزیابی شرکتها از شرایط کنونی بهطور کلی هنوز بدتر نشده است؛ حدود ۴۰ درصد پاسخدهندگان وضعیت خود را «خوب» و تقریباً ۵۰ درصد آن را «رضایتبخش» ارزیابی کردهاند.
نویسندگان این گزارش تأکید کردهاند تأثیر وابستگی شرکتهای آلمانی فعال در خارج به واردات نفت و گاز از منطقه خلیج فارس، بسته به موقعیت جغرافیایی آنها متفاوت است.
بر اساس این نظرسنجی، شرکتهایی که به منطقه درگیری نزدیکتر هستند و همچنین بنگاههای مستقر در منطقه آسیا–اقیانوسیه بهجز چین، نسبت به ماههای پیش رو دیدگاه بدبینانهتری دارند.
در مقابل، شرکتهای فعال در چین، آمریکا و بلوک اقتصادی مرکوسور در آمریکای جنوبی همچنان در مقایسه با سایر مناطق نسبتاً خوشبین باقی ماندهاند.
پایان/

